Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

måndag 2 april 2012

Bli stilla och hoppas på Herren!

Jes. 44:25 "Vem vill ni då likna mig vid, så att jag skulle vara som han? säger den Helige.
26 Lyft upp era ögon mot höjden och se: Vem har skapat allt detta? Vem för härskaran däruppe fram i räknade skaror? Genom sin stora makt och sin väldiga kraft nämner han dem alla vid namn - ingen enda uteblir.
27 Hur kan du Jakob säga, du Israel påstå: "Min väg är dold för HERREN. Gud bryr sig inte om min rätt"?
28 Vet du inte, har du inte hört att HERREN är en evig Gud, som har skapat jordens ändar? Han blir inte trött och utmattas inte, hans förstånd kan inte utforskas.

29 Han ger den trötte kraft och ökar den maktlöses styrka.
30 Ynglingar kan bli trötta och ge upp, unga män kan falla.
31 Men de som hoppas på HERREN får ny kraft, de lyfter med vingar som örnar. De skyndar i väg utan att mattas, de färdas framåt utan att bli trötta.”

**********************************

En kristens resa genom livet handlar inte om att följa minsta motståndet lag. Det handlar inte heller om att sträva efter rikedom, makt, njutning och popularitet, detta som världen håller så högt i kurs.

Det handlar snarare om att ha en så djup relation till Gud att man vågar förtrösta på att Han ger oss kraft och nåd att ta oss igenom de prövningar vi möter i livet, för varje dag.

Som sångtexten säger: ”Han ger mera nåd när min börda blir större…”
En annan sångtext säger: ”Som din dag, så skall din kraft och vara…”

Ju mer vi stillar ner oss och söker Guds ansikte i vår vardag, ju mer närmar Han sig oss, och vi kan med förtröstan lägga hela vår framtid i Herrens händer, i förvissningen om att: ”…för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut.” (Rom. 8:28)

Att stilla sig för Herren handlar inte om att praktisera olika bönetekniker, som meditation och annat som är inspirerat av newage och andra främmande religioner.
Det handlar istället om en sann Gudsrelation och hjärtats inställning till den Ende Sanne Levande Guden, den treenige Guden, Fadern, Sonen och den Helige Ande.

Agudar
De finns bara en Sann Levande Gud, (bibelns Gud) Alla andra s.k. ”gudar” är avgudar som bibeln tydligt visar oss att vi ska ta avstånd ifrån.

2 Mos. 20:3 ”Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
4 Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i himlen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden.
5 Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem…”

1 Sam. 12:21 ”Vik inte av för att följa tomma avgudar, som varken kan hjälpa eller befria, för de är bara tomhet.”

1 Krön. 16:25 ”Ty stor är HERREN och högt prisad, värd att frukta mer än alla gudar.
26 Folkens alla gudar är avgudar, men HERREN har gjort himlarna.
27 Majestät och härlighet är inför hans ansikte, makt och glädje i hans boning.”

2 Kor. 6:16 ”Vad kan ett Guds tempel ha för gemenskap med avgudarna? Vi är den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt: Jag skall bo hos dem och vandra med dem, och jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk.”

1 Joh. 5: 19 ”Vi vet att vi tillhör Gud och att hela världen är i den ondes våld.
20 Vi vet att Guds Son har kommit och gett oss förstånd, så att vi känner den Sanne, och vi är i den Sanne, i hans Son Jesus Kristus. Han är den sanne Guden och det eviga livet.
21 Kära barn, var på er vakt mot avgudarna.”

Bli stilla inför Gud
Jak. 4:8 ”Närma er Gud, så skall han närma sig er. Gör era händer rena, ni syndare, och rena era hjärtan, ni tvehågsna.”

Herren säger i Sitt Ord att Han inte har lämnat oss faderlösa, utan Han har sänt oss en Hjälpare, den Helige Ande, som går med oss varje dag, genom ALLT som händer.

Joh. 14:15 ”Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud.
16 Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er,
17 sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er.
18 Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er.
19 Ännu en kort tid, och världen ser mig inte längre, men ni skall se mig, ty jag lever, och ni kommer att leva.
20 Den dagen skall ni förstå att jag är i min Fader, och att ni är i mig och jag i er.
21 Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig. Den som älskar mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och uppenbara mig för honom."

Ps. 46:11 "Bli stilla och besinna att jag är Gud, upphöjd bland hednafolken, upphöjd på jorden."
12 HERREN Sebaot är med oss, Jakobs Gud är vår borg. Sela.”

Jes. 30:15 ”Ty så säger Herren HERREN, Israels Helige: "Om ni vänder om och är stilla skall ni bli frälsta. Genom stillhet och förtröstan blir ni starka."

Ps. 33:18 ”Se, HERRENS ögon ser till dem som fruktar honom, till dem som väntar på hans nåd.
19 Han räddar deras själ från döden och håller dem vid liv i hungerns tid.
20 Vår själ väntar på HERREN, han är vår hjälp och vår sköld.
21 I honom gläder sig vårt hjärta, på hans heliga namn förtröstar vi.
22 Låt din nåd vila över oss, HERRE, ty vi sätter vårt hopp till dig.”

Ps. 130:5 ”Jag väntar på HERREN, min själ väntar, och jag hoppas på hans ord.
6 Min själ längtar efter Herren, mer än väktarna efter morgonen, ja, mer än väktarna efter morgonen.”

Klag. 3:25 ”HERREN är god mot dem som väntar på honom, mot den själ som söker honom.
26 Det är gott att i stillhet hoppas på hjälp från HERREN.”

2 kommentarer:

Marguerite sa...

Tack för allt gott du delar med dig av,Kära Anna!!!...Jag vill önska dig och de dina en fin och välsignad Påsk!!!...Jesus Lever!!!...KRAAAM!!!

Anna sa...

Tack, Marguerite! Önskar dig och de dina också en välsignad och Glad Påsk!