Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 15 april 2012

Vår Gudstro måste bli vårt absolut egna beslut!

En kristen uppväxt är ingen garanti för ett fortsatt liv som Guds barn. Det är en förmån och en möjlighet att ha vuxit upp i ett kristet hem, men det är ingen garanti.
Det är heller ingen garanti att stå med i en församlings medlemsmatrikel.

Var och en måste själv komma fram till att tron blir ens egen. Det är naturligt och bra att den har liv via andra ett tag, speciellt i barnaåren, men sen krävs den där totala egna bekännelsen.

Det finns så mycket i ungdomstiden som drar åt olika håll. Där kanske det blir viktigare vad kompisarna tycker och tänker och man anpassar sig efter det för att inte riskera att bli utanför. Det kanske går så långt att man dövar sin inre övertygelse för att till varje pris vara vännerna till behag.

1 Kor. 15:33 ”Låt er inte föras vilse. Dåligt sällskap fördärvar goda seder.*
34 Nyktra till på allvar och synda inte…”


Det finns idag en störtflod av ondskans lockelser som vill dra bort människor från Gud. Det är mycket viktigt att vara fast rotad i sin tro på Gud annars är det väldigt lätt att bli en lekboll för djävulen och mörkrets krafter.

Ps. 119:105 ”Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig.”

Det är livsnödvändigt för en kristen att hämta ny näring varje dag för sin inre människa. Den näringen finns bara i Bibeln, Guds eget Levande Ord!

Ps. 119:9 ”Hur kan en ung man bevara sitt liv rent? När han håller sig till ditt ord.
10 Jag söker dig av hela mitt hjärta, låt mig inte fara vilse från dina bud.
11 Jag gömmer ditt tal i mitt hjärta för att jag inte skall synda mot dig.
12 Lovad vare du, HERRE! Lär mig dina stadgar!

Ps. 119:133 ”Gör mina steg fasta genom ditt tal, låt ingen synd bli mig övermäktig.
134 befria mig från människors förtryck, jag vill hålla fast vid dina befallningar.”

Ords. 11:19 ”Den som står fast i rättfärdighet vinner liv, den som far efter ont drar över sig död.”

Ljusets och mörkrets väg
Ords. 4:10 ”Hör, min son, tag emot mina ord, så skall dina levnadsår bli många.
11 Jag undervisar dig om vishetens väg, jag leder dig på det rättas stigar.
12 När du går skall inget hindra dina steg, när du springer skall du inte falla.
13 Håll fast vid min förmaning, överge den inte, bevara den, ty den är ditt liv.

14 Gå inte in på de ogudaktigas stig, vandra inte på de ondas väg.
15 Undvik den, gå inte in på den, vik av ifrån den och gå förbi.
16 Ty de kan inte sova, om de inte får göra något ont. Sömnen viker ifrån dem, om de inte får vålla någons fall.
17 Ogudaktighet är det bröd de äter, våld är det vin de dricker.

18 De rättfärdigas stig är lik gryningens ljus, som växer i klarhet, tills dagen når sin höjd
19 Men de ogudaktigas väg är som djupaste mörker, de märker inte det som vållar deras fall.
20 Min son, tag vara på mitt tal, vänd ditt öra till mina ord.
21 Låt dem inte vika från dina ögon, bevara dem i ditt hjärtas djup.

22 Ty de är liv för var och en som finner dem och läkedom för hela hans kropp.
23 Framför allt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty från det utgår livet.
24 Gör dig fri från munnens falskhet, låt läpparnas svek vara fjärran ifrån dig.

25 Låt dina ögon se rakt fram, rikta din blick rakt framför dig.
26 Tänk på var din fot går fram, låt alla dina vägar vara rätta.
27 Vik inte av till höger eller vänster, håll din fot borta från det onda.”

Den som en gång i sitt liv har smakat frälsningen och friden från Gud, men nu har avfallit, kommer alltid att bära med sig detta som något betydelsefullt och viktigt som man nu har förlorat och som jag tror att man innerst inne alltid kommer att sakna.
Då kanske man lätt tar till medel för att döva sitt hjärtas innersta längtan och oro. Det kan bli en flykt t.ex in i droger och alkohol, in i en fantasivärld eller spelberoende.

Det kan också handla om att bli fast i mammonsdyrkan och girighet, sexmissbruk eller självskadebeteende. En del människor fastnar i maktmissbruk eller kriminalitet.
Om man tillåter det onda att ta över i sitt liv så finns det många områden som kan bli berörda.

Det står i bibeln att vi inte ska ge djävulen något tillfälle och det är det som är det viktiga, att vi inte ska tillåta honom att styra våra liv. Detta kan vi inte klara i oss själva utan vi måsta ha den Helige Andes hjälp och kraft varje dag.
Djävulens mål är bara att stjäla, slakta och döda medan Gud har kommit för att vi ska ha Liv i överflöd!

Joh. 10:7 ”Då sade Jesus än en gång: "Amen, amen säger jag er: Jag är dörren till fåren.
8 Alla som har kommit före mig är tjuvar och rövare, men fåren har inte lyssnat till dem.
9 Jag är dörren. Den som går in genom mig skall bli frälst, och han skall gå in och gå ut och finna bete.
10 Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd.”

Det handlar om att vi beslutar oss för att istället följa Jesus och väljer att ta avstånd från världens bedrägliga lockelser, som i slutändan bara leder till evig död och plåga.
Våra liv är mer värda än att bara falla offer för en kort tids lockande njutningar i jämförelse med hela den långa evigheten som ligger framför oss alla, och som ALDRIG tar slut!
Det är livsviktigt för oss att välja rätt här i livet! En dag blir det för alltid för sent!

Jak. 4:4 "Varför överger ni Gud? Förstår ni inte att om ni älskar den här världen blir ni Guds fiender?
Ni kan inte vara vän med Gud om ert mål är att njuta av den här världen.
5 Tror ni inte att Gud talar sanning när det står i Skriften1: ”Vår egen ande, som Gud har låtit bo i oss, är ständigt avundsjuk”?

6 Men Gud vill i sin godhet hjälpa oss att stå emot dessa själviska begär. Därför heter det i Skriften: ”Gud står emot dem som är stolta, men han är god mot dem som erkänner sitt behov av honom.”

7 Erkänn alltså ert behov av Gud. Stå emot djävulen, så ska han fly ifrån er.
8 Håll er nära Gud, så ska han hålla sig nära er. Be Gud om förlåtelse för era synder. Tvivla inte mer, utan tro på Gud av hela hjärtat.
9 Gråt över det onda ni har gjort. Visa en verklig ånger. Sluta skratta och låt tårarna strömma. Låt er ytliga glädje vändas i sorg.
10 Ja, erkänn ert behov av Herren Gud, så ska han upphöja er. "

Hebr. 3:12 ”Bröder, se till att ingen av er har ett ont och trolöst hjärta, så att han avfaller från levande Gud.
13 Uppmuntra varandra i stället varje dag, så länge det heter i dag, så att ingen av er förhärdas genom syndens makt att bedra.”

Liknelsen om det återfunna fåret
Luk. 15:1 ”Alla publikaner och syndare höll sig nära intill Jesus för att höra honom.
2 Men fariseerna och de skriftlärda kritiserade honom ständigt och sade: "Den mannen tar emot syndare och äter tillsammans med dem."
3 Då berättade han denna liknelse för dem:
4 "Om någon av er har hundra får och förlorar ett, lämnar han då inte de nittionio i öknen och går och söker efter det förlorade tills han hittar det?

5 Och när han har funnit det, blir han glad och lägger det på sina axlar.
6 När han sedan kommer hem, samlar han sina vänner och grannar och säger till dem: Gläd er med mig! Jag har funnit mitt får som jag hade förlorat.
7 Jag säger er: På samma sätt blir det glädje i himlen över en enda syndare som omvänder sig - inte över nittionio rättfärdiga som ingen omvändelse behöver.”

Läs även: För Gud finns inga hopplösa fall:
http://vartdagligabrod.blogspot.se/2011/09/for-gud-finns-inga-hopplosa-fall.html 

1 kommentar:

Marguerite sa...

Underbart inlägg,Anna!!!...Hoppas och ber att det ska komma många till del...Det är nödvändigt att ta ett eget beslut och få en Frälsningsupplevelse,,,den som söker-ska finna och för den som bankar-ska det upplåtas!!!...Önskar dig en fin och välsignad vecka!!!...KRAM!!!