Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

tisdag 17 november 2015

Övertygelsen behövs i våra predikstolar, av Holger Nilsson



Källa: Dagen
Reflektion: Mycket tänkvärda ord av Holger Nilsson 
 
Vi har många gånger i Sverige upphöjt tvivlet på ett felaktigt sätt i stället för tron.

Citat: ”Det är fortfarande denna överbevisning genom den helige Ande och kraft som är redskapen för människors omvändelse.

Därför behövs en ständig uppfyllelse av den helige Ande hos den som förkunnar. För att detta skall ske behövs mycket bön. Det är den bästa förberedelsen för en rätt och effektiv förkunnelse. Tyvärr har detta fått stå tillbaka för förberedda intellektuella och välformulerade ord som saknat kraft.

Uteblivna omvändelser och sjunkande medlemssiffror är kvittot på detta.”


**********************


Sanningens Ande
Joh. 16:5 ”Nu går jag till honom som har sänt mig, och ingen av er frågar mig: Vart går du?
6 Men eftersom jag har sagt er detta, är era hjärtan fyllda av sorg.
7 Men jag säger er sanningen: Det är bäst för er att jag går bort. Ty om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort, skall jag sända honom till er.
8 Och när han kommer, skall han överbevisa världen om synd och rättfärdighet och dom:
9 om synd, ty de tror inte på mig,
10 om rättfärdighet, ty jag går till Fadern och ni ser mig inte längre, 
11 om dom, ty denna världens furste är dömd.”

2 Tim. 3:12 ”Så kommer också alla som vill leva gudfruktigt i Kristus Jesus att förföljas.
13 Men onda människor och bedragare skall göra framsteg - till det sämre. De bedrar och blir själva bedragna.
14 Men håll fast vid det som du har lärt dig och blivit överbevisad om. Du vet av vilka du har lärt det, 
15 och du känner från barndomen de heliga Skrifterna som kan göra dig vis, så att du blir frälst genom tron i Kristus Jesus. 
16 Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet,
17 för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.

Inga kommentarer: