Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

tisdag 27 april 2010

Begränsa inte Guds Helige Andes kraft i församlingen!

Ef. 3:10-12 ” Så skulle Guds vishet i sin mångfald nu genom församlingen göras känd för härskarna och väldigheterna i den himmelska världen. Detta var det eviga beslut som han utförde i Kristus Jesus, vår Herre. I honom och genom tron på honom kan vi frimodigt och med tillförsikt träda fram inför Gud.”

***********************************

Fariseerna på Bibelns tid verkade inte vilja veta av Guds kraft, och det kan vi även känna igen vad det gäller Guds församling i Sverige idag.
Varför är det så lamt och så förutsägbart i så många församlingar? Min uppfattning är att många kristna, även i ledande positioner är rädda för kraften i den Helige Ande. Allt ska gå i sina gamla vanliga hjulspår så att man inte riskerar att tappa kontrollen. Om det börjar röra på sig, dvs. att Gud börjar verka på människor, och den ”andliga temperaturen börjar stiga” så väcker det ibland ett oanat stort motstånd, och ”stoppklossarna” vaknar till liv.
Anpassande till världen hindrar också den Helige Andes liv i Guds församling. Det finns en utbredd rädsla att stöta sig med världen, men vi är inte kallade till att behaga denna världen.


Anseende till personen, kan också hindra Guds verk, där människor i ledande positioner är mer måna om sin egen status än församlingens välmående och tillväxt, och friheten i den Helige Ande.
Vi har också hela den biten med avgudadyrkan som vi släpper in i församlingen, med felaktiga lojaliteter till hemliga ordnar, new age-inflytande m.m.
Ja, listan kunde göras ännu längre men jag vill inte fördjupa mig i alla de strategier som djävulen använder, för att genom människor försöka ödelägga den Helige Andes liv och frihet i Guds församling.
Men ljust nu, i skrivande stund så kommer det till mig ett bibelord angående den levande Gudens församling. Jag kan bara instämma med ett Amen!
**********

Matt. 16:16-19 ”Simon Petrus svarade: "Du är Messias, den levande Gudens Son." Jesus sade till honom: "Salig är du, Simon, Jonas son. Ty kött och blod har inte uppenbarat detta för dig, utan min Fader som är i himlen. Jag säger dig: Du är Petrus*, och på denna klippa* skall jag bygga min församling, och helvetets* portar skall inte få makt över den. Jag skall ge dig himmelrikets nycklar* Allt vad du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad du löser på jorden skall vara löst i himlen."

(På denna klippa, dvs. på den tro och bekännelse som Petrus uttalar: ”Du är Messias, den levande Gudens Son”

************

Vi ska inte låta oss skrämmas till tystnad, för Kristus har besegrat allt det onda på korset, och fienden, helvetets portar, kommer aldrig att segra över Guds församling! När det ser ut som att vägar stängs för utbredandet av Gudsriket här på jorden, så öppnar Han ALLTID nya och ibland helt oväntade vägar!

**************************************

Hes.34: 7-31 ” Hör därför HERRENS ord, ni herdar: Så sant jag lever, säger Herren, HERREN, sannerligen, därför att mina får har lämnats till rov och därför att mina får har blivit ett byte för alla vilda djur - de har ju ingen herde - och eftersom mina herdar inte frågar efter mina får, då herdarna bara tänker på sig själva och inte på mina får, därför, ni herdar: Hör HERRENS ord: Så säger Herren, HERREN: Se, jag är emot herdarna och skall utkräva mina får ur deras hand och göra slut på deras herdetjänst. Herdarna skall då inte mer kunna föda sig själva på detta sätt, ty jag skall rädda mina får ur deras gap, så att de inte blir föda åt dem.


Den rätte herden


Ty så säger Herren, HERREN: Jag skall själv söka upp mina får och ta mig an dem. Liksom en herde tar sig an sin hjord när han är bland sina får, som varit skingrade, så skall också jag ta mig an mina får och rädda dem från alla de orter dit de skingrades en mulen och mörk dag. Jag skall föra dem ut från folken och samla ihop dem från länderna och låta dem komma till sitt eget land och föra dem i bet på Israels berg, vid bäckarna och där man i övrigt kan bo i landet. På goda betesmarker skall jag föra dem i bet, på Israels höga berg skall de få sina betesmarker. Där skall de vila sig på goda betesmarker, och de skall ha rikligt med bete på Israels berg. Jag skall själv föra mina får i bet och låta dem vila sig, säger Herren, HERREN. De förlorade skall jag söka upp, de som gått vilse skall jag föra tillbaka, de sårade skall jag förbinda, och de svaga skall jag stärka. Men de feta och de starka skall jag förgöra. Jag skall ta hand om dem med rättvisa.


Men ni, mina får, så säger Herren, HERREN: Jag skall döma mellan får och får, mellan baggar och bockar. Är det inte nog för er att ni får beta på den bästa betesmarken? Måste ni också med era fötter trampa ner vad som är kvar på er betesplats? Är det inte nog för er att ni får dricka det klaraste vattnet? Måste ni också med era fötter grumla vad som har lämnats kvar? Skall mina får beta av det som era fötter har trampat ner och dricka vad era fötter har grumlat? Därför säger Herren, HERREN så till dem: Jag skall själv döma mellan de feta fåren och de magra. Eftersom ni med sida och bog stöter undan alla de svaga och stångar dem med era horn till dess ni har drivit ut dem och skingrat dem, därför skall jag rädda mina får så att de inte mer blir ett byte, och jag skall döma mellan får och får. Jag skall låta en herde uppstå, gemensam för dem alla, och han skall föra dem i bet, nämligen min tjänare David. Han skall föra dem i bet och vara deras herde. Jag, HERREN, skall vara deras Gud, men min tjänare David skall vara furste ibland dem. Jag, HERREN, har talat.


Jag skall sluta ett fridsförbund med dem. Jag skall göra slut på vilddjuren i landet, så att man tryggt kan bo mitt i öknen och sova i skogarna. Jag skall låta dem själva och landet runt omkring min höjd bli till välsignelse. Jag skall låta det regna i rätt tid, regnskurar av välsignelse. Träden på marken skall bära sin frukt och jorden skall ge sin gröda och själva skall de bo trygga i landet. De skall inse att jag är HERREN, när jag bryter sönder deras ok och räddar dem från de människor som har hållit dem i slaveri. Sedan skall de inte mer vara ett byte för hednafolken, och markens djur skall inte sluka dem, utan de skall bo trygga, och ingen skall skrämma dem. Jag skall låta en plantering växa upp som skall bli till berömmelse för dem. De som bor där skall inte mer dö av hunger eller föraktas av hednafolken. De skall inse att jag, HERREN, deras Gud, är med dem och att de, Israels hus, är mitt folk, säger Herren, HERREN. Ni, mina får, den hjord som jag för i bet, ni är människor och det är jag som är er Gud, säger Herren, HERREN."

*********************************

Vi behöver slå vakt i bön om beskydd för de sanna herdarna i våra församlingar, som lever i renhet, och står stadigt på Guds Ord, ödmjuka, fyllda med Guds kärlek, den Helige Andes kraft och vishet. De som lyder Gud mer än människor.

*********************************

Joh. 10:7-14 ”Då sade Jesus än en gång: "Amen, amen säger jag er: Jag är dörren till fåren. Alla som har kommit före mig är tjuvar och rövare, men fåren har inte lyssnat till dem. Jag är dörren. Den som går in genom mig skall bli frälst, och han skall gå in och gå ut och finna bete. Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd. Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren. Den som är lejd och inte är en herde med egna får, han överger fåren och flyr, när han ser vargen komma. Och vargen river dem och skingrar hjorden. Den som är lejd bryr sig inte om fåren


Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och mina får känner mig, liksom Fadern känner mig och jag känner Fadern, och jag ger mitt liv för fåren.”


Jesu klagan över Jerusalem


Luk. 13:31-35 ”Just då kom några fariseer fram och sade till honom: "Gå härifrån och lämna den här platsen. Herodes vill döda dig. Jesus svarade dem: "Gå och säg till den räven: Se, jag driver ut onda andar och botar sjuka i dag och i morgon, och den tredje dagen går jag bort. Men i dag och i morgon och i övermorgon måste jag vandra vidare. Ty en profet kan inte dödas någon annanstans än i Jerusalem.


Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem som är sända till dig! Hur ofta hade jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Se, ert hus lämnas nu åt er själva. Jag säger er: Ni kommer att se mig först när ni säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn."

********************************

Vi får inte förakta den Helige Andes kraft, varje kristen behöver ha denna kraft i vardagen, för att kunna leva så som Gud vill. Det står mycket om Guds kraft i Bibeln.

********************************

2 Tim 3:1-5 ” Det skall du veta att i de sista dagarna skall det komma svåra tider. Människorna kommer att älska sig själva och vara penningkära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, kärlekslösa, oförsonliga, skvalleraktiga, obehärskade, råa, fientliga mot det goda, falska, egensinniga och högmodiga. De skall älska njutning i stället för Gud och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft. Håll dig borta från dem!”


Apg. 4:33 ”Med stor kraft frambar apostlarna vittnesbördet om Herren Jesu uppståndelse, och stor nåd var över alla.”


1 Kor. 1:18 ”Ty detta budskap om korset är en dårskap för dem som blir förtappade, men för oss som blir frälsta är det en Guds kraft.


1 Kor 2:4 ”Och mitt tal och min predikan bestod inte i ord som skulle övertyga genom mänsklig visdom utan genom en bevisning i Ande och kraft.”


1 Kor 2:5 ”Vi ville inte att er tro skulle bygga på människors visdom utan på Guds kraft.”


1 Kor 4:20 ”Ty Guds rike består inte i ord utan i kraft.”.


1 Kor 12:6 ”Det finns olika slags kraftgärningar, men Gud är densamme, han som verkar allt i alla.”


1 Kor 12:28 ”Gud har i sin församling för det första satt några till apostlar, för det andra några till profeter, för det tredje några till lärare, vidare andra till att utföra kraftgärningar, andra till att få gåvor att bota sjuka, till att hjälpa, att styra och att tala olika slags tungomål.”.


2 Kor 4:7 ”Men denna skatt har vi i lerkärl, för att den väldiga kraften skall vara Guds och inte komma från oss.”


Ef 4:16 ”Från honom får hela kroppen sin tillväxt. Så byggs kroppen upp i kärlek, och den fogas samman och hålls ihop genom det stöd som varje led ger, alltefter den kraft som är utmätt åt varje särskild del.”.


Ef 6:10 ”Till sist, bli starka i Herren och i hans väldiga kraft.”.


2 Tim 1:7 ”Ty den Ande som Gud har gett oss gör oss inte modlösa, utan är kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande.”.

Inga kommentarer: