Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

fredag 16 april 2010

Att ha sitt fokus på Jesus - ej på djävulens gärningar!

I denna tid blir vi helt översvämmade av massor med negativt nyhetsflöde, som bara vräker sig över oss ständigt. Det finns också väldigt mycket av villoläror och mörker idag, och många svarta dypölar att ramla ner i, och det är helt rätt att vara medveten om detta, och det behöver vi vara. ( 1Kor. 12:1-3, 2 Petr. 3:16)
Vi ska inte vara okunniga så att vi blir lurade av den onde, men jag har märkt att när det blir väldigt mycket fokus på detta med villoläror, laglöshet och all annan ruttenhet, så kan det ofta leda till nedbrytande diskussioner, som tar bort fokus på Jesus, och gör att glädjen och friden försvinner, och människor blir fyllda av oro, fruktan och frustration. (1 Tim. 2:8)
Förstå mig rätt nu, för jag menar absolut inte att man bara ska säga, ”allt är väl, allt är väl”, när det inte är väl, för det står verkligen inte väl till i Kristi kropp i dag, i stort sett. Men jag tror ändå att det lätt kan gå för långt, när  ältandet och diskuterandet får ta alltför stor plats, och man hamnar in i en anda av misstänksamhet, även mot sina medsyskon, och anar villoläror och elände snart i varenda buske.

Mina tankar går till berättelsen i bibeln om när Jesus kom gående på vattnet, i stormen, och Petrus klev över relingen för att möta Jesus på vattnet. Så länge han såg på Jesus så bar det honom genom stormen, men när han började titta på de stora vågorna blev han rädd och började sjunka. När han då fokuserade på Jesus istället, så blev han uppdragen ur vågorna och räddad. (Matt 14:28-33)
Det är stora stormar som drar över vår värld idag på alla plan, andligt och i naturen. Men då står det i bibeln, att när vi ser så mycket av elände, så ska vi inte gripas av fruktan utan vi ska lyfta upp vår huvuden och se på Jesus för då nalkas snart vår förlossning. (Luk. 21:25-28)

Om vi har Herren med oss behöver vi inte frukta för någonting, för Han har lovat att vara med oss ända till tidens ände. ( Matt 28:20) Kompassen som vi har att navigera efter, mitt igenom alla stormar är Bibeln Den Heliga Skrift. All information vi behöver, för att en gång kunna nå fram till himmelens strand, har vi i Guds eget Ord. Om vi har vårt fokus på Jesus Kristus, och en nära relation med Honom i bönen och i Ordet, och den Helige Ande i oss, som är vår Hjälpare, då behöver vi inte frukta för något ont, han kommer att hjälpa oss hela vägen hem!

Inga kommentarer: