Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

fredag 23 april 2010

Synd hindrar människor från att vara lyckliga!

Denna sanning går tvärtemot vad den ”upplysta” psykologin vill låta påskina. I dag handlar det mycket om att förverkliga sig själv, att släppa alla spärrar och leva ut allt av omoral, lusta och begär som man känner för, på alla områden. Då tror man att högsta lyckan är vunnen, och att friheten är nådd, men istället luras man in i ett av tidernas största bedrägerier!

Det verkar inte spela någon roll vad samvetet säger, det huvudsakliga är att man håller sig helt uppdaterad med den mall som samhället, och inte minst medievärlden dikterar. Detta är en skrämmande utveckling, och det skapar ett starkt grupptryck, som många viker sig för, av rädsla för att annars hamna ”utanför”. Denna situation skapar så mycket olyckliga människor i vår tid, när man väljer att handla på ett felaktigt sätt, stick i stäv med sitt eget samvete.
Synden för krig mot vår själ och ödelägger våra liv. Det är jätteviktigt att kunna, och vilja se sambandet här.

När människor möter Jesus, som är Sanningen själv, och tar emot förlåtelse, så blir de upprättade och befriade från syndens sår. Först då kan den verkliga friden och tillfredsställelsen återvända.



**********************

Rom. 6:19 ”Ty liksom ni förr ställde era lemmar i orenhetens och laglöshetens slavtjänst, till ett laglöst liv, så skall ni nu ställa era lemmar i rättfärdighetens slavtjänst, till helgelse.”

1 Tess. 4:7 ”Gud har inte kallat oss till orenhet utan till ett liv i helgelse.”

Hebr 12:14 ”Sträva efter frid med alla och efter helgelse. Ty utan helgelse kommer ingen att se Herren.”

1 Petr 2:25 ”Ni var som vilsegångna får, men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare.”

**********************

Våra själars Vårdare betyder att Han, Jesus, läker, botar och helar vår själ, när vi kommer till Honom.”

**********************

Ps. 130:1-4 ”Ur djupen ropar jag till dig, HERRE.
Herre, hör min röst, låt dina öron lyssna till mina rop om nåd.
Om du, HERRE, vill tillräkna missgärningar, Herre, vem kan då bestå?
Men hos dig finns förlåtelse, för att man skall frukta dig”.

***********************

Många kristna människor går också omkring med trasiga själar och behöver helga sig =avskilja sig från världens sätt att tänka och handla, för att komma till ro i Den Helige Ande.
Trasiga själar har svårt att falla till ro i den Helige Ande, det finns då en massa oro i luften som lätt skapar splittring.

Genom HELGELSE (=avskildhet) renas själen, och faller till ro, och den Helige Ande kan då ta över i enskilda människors liv, och i församlingarna, så att väckelseelden kan börja brinna, och Guds Rike bli synligt ibland oss. Detta är väl vad vi som Guds folk längtar efter!?

************************

Ps. 131:1-3 ”HERRE, mitt hjärta är inte högmodigt, mina ögon är inte stolta. Jag umgås inte med stora ting, med sådant som är mig för svårt.
Nej, jag har lugnat och stillat min själ som ett avvant barn hos sin mor. Som ett avvant barn är min själ i mig. Hoppas på HERREN, Israel, från nu och till evig tid! ”

Psalm 131 handlar om att min själ blir stillad och överlåten till den Helige Ande.

********************

Bara i dig har min själ sin ro
Bara i dig, min Gud.
Bara i dig har min själ sin ro,
Bara i dig, min Gud.
Från honom kommer mitt hopp,
Bara han är min klippa,
min frälsning och min borg.
Jag skall inte vackla.

*********************

Ps 62:2 ”Endast hos Gud söker min själ sin ro, från honom kommer min frälsning.”

Inga kommentarer: