Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 2 oktober 2011

Håll fast vid Herren och släpp aldrig taget!

Håll fast vid Herren Jesus!
I dessa dagar är det mer viktigt än någonsin att medvetet sträva efter att hålla fast vid Herren.
Det är så mycket av denna världens ”brus” som vill distrahera oss människor så att vi inte längre ska ha varken tid eller intresse för att söka Guds ansikte, men det är satans strategi för att locka oss bort från Guds närvaro.
Det är så viktigt att vi själva väljer, och beslutar oss för, att ta oss tid ensamma i stillhet inför Herren.
Alla missljud och allt surr som finns inombords behöver tystas ner så att Gudsnärvaron kan bli mer verklig i våra liv.
Att vara i Guds närvaro är att hämta styrka och frid inför vardagens alla stormar, och allt som händer runtom i vår värld.
 Den enda klippa som håller att lita på när allting annat rasar runt omkring oss, är klippan Kristus.
Det finns ingen trygghet i pengar, prylar, vänner eller status, allt kan försvinna hur lätt som helst. När världens ekonomi kollapsar då är alla världen investeringar och rikedomar värdelösa.
När vänner sviker så står alltid Kristus kvar, och Han har redan sänt oss all hjälp vi behöver genom Hjälparen, den Helige Ande, som alltid finns vid vår sida, för oss som är frälsta.

*******************************

Ps. 106:3 ”Saliga är de som håller fast vid det rätta, som alltid handlar rättfärdigt”.

Ps. 119:165 ”Stor frid äger de som älskar din undervisning, ingenting kan få dem på fall.

166 Jag väntar efter din frälsning, HERRE, och handlar efter dina bud.
167 Min själ håller fast vid dina vittnesbörd, de är mig mycket kära.
168 Jag håller fast vid dina befallningar och vittnesbörd, ja, du känner alla mina vägar.”

Hos. 12:6 ”Så vänd om till din Gud, håll fast vid kärlek och rätt och vänta ständigt på din Gud.”

Joh. 14:15 ”Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud.
16 Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er,
17 sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er.
18 Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er.
19 Ännu en kort tid, och världen ser mig inte längre, men ni skall se mig, ty jag lever, och ni kommer att leva.
20 Den dagen skall ni förstå att jag är i min Fader, och att ni är i mig och jag i er.
21 Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig. Den som älskar mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och uppenbara mig för honom.
22 Judas - inte Judas Iskariot - frågade: "Herre, hur kommer det sig att du vill uppenbara dig för oss och inte för världen?"
23 Jesus svarade: "Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom."

Joh. 14:27 ”Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa.”

Rom. 12:9 ”Älska varandra uppriktigt. Avsky det onda, håll fast vid det goda.”

Gud har utvalt er
2 Tess. 2:13 ”Men vi är skyldiga att alltid tacka Gud för er bröder, Herrens älskade, eftersom Gud från begynnelsen har utvalt er till att bli frälsta, genom att Anden helgar er och ni tror sanningen.
14 Det är detta som Gud har kallat er till genom vårt evangelium, för att ni skall vinna vår Herre Jesu Kristi härlighet.
15 Stå alltså fasta och håll er till de lärdomar ni har fått, muntligt eller genom brev.
16 Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp,
17 uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning.”

2 Tim. 3:14 ”Men håll fast vid det som du har lärt dig och blivit överbevisad om. Du vet av vilka du har lärt det,
15 och du känner från barndomen de heliga Skrifterna som kan göra dig vis, så att du blir frälst genom tron i Kristus Jesus.”

Hebr. 3:12 ”Bröder, se till att ingen av er har ett ont och trolöst hjärta, så att han avfaller från levande Gud.
13 Uppmuntra varandra i stället varje dag, så länge det heter i dag, så att ingen av er förhärdas genom syndens makt att bedra.
14 Ty vi är Kristi vänner, om vi ända till slutet stadigt håller fast vid vår första tillförsikt.
15 Det heter: I dag, om ni hör hans röst, så förhärda inte era hjärtan som när era fäder väckte min förbittring.”

Hebr. 4:14 ”Då vi nu har en stor överstepräst, Jesus, Guds Son, som har stigit upp genom himlarna, så låt oss hålla fast vid vår bekännelse.
15 Ty vi har inte en överstepräst som ej kan ha medlidande med våra svagheter, utan en som blev frestad i allt liksom vi, men utan synd.
16 Låt oss därför frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid.”

Hebr. 10:23 ”Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast.”

2 Petr. 1:19 ”Så mycket fastare står nu det profetiska ordet för oss, och ni gör rätt i att hålla er till det som till ett ljus som lyser på en mörk plats, tills dagen gryr och morgonstjärnan går upp i era hjärtan.
20 Framför allt skall ni veta att ingen profetia i Skriften har kommit till genom egen utläggning. 21 Ty ingen profetia har burits fram genom någon människas vilja, utan ledda av den helige Ande har människor talat vad de fått från Gud.”

1 Joh. 2:3 ”Vi vet att vi har lärt känna honom, när vi håller fast vid hans bud.
4 Den som säger: "Jag känner honom" och inte håller fast vid hans bud, han är en lögnare och sanningen finns inte i honom.
5 Men hos den som håller fast vid hans ord har Guds kärlek verkligen nått sitt mål. Så vet vi att vi är i honom.
6 Den som säger sig förbli i honom är skyldig att själv leva så som han levde.”

1 Joh. 2:23 ”Den som förnekar Sonen har inte heller Fadern. Den som bekänner Sonen har också Fadern.
24 Låt det ni har hört från början förbli i er. Om det som ni har hört från början förblir i er, kommer ni också att förbli i Sonen och i Fadern.
25 Och detta är vad han själv lovade oss, det eviga livet.”

Upp. 3:3 ”Kom därför ihåg vad du har tagit emot och hört, och håll fast vid det och omvänd dig. Om du inte håller dig vaken skall jag komma som en tjuv, och du skall inte veta vilken stund jag kommer över dig.”

Upp. 3: 8 ”Jag känner dina gärningar. Se, jag har låtit en dörr stå öppen för dig, en dörr som ingen kan stänga, ty din kraft är ringa och du har hållit fast vid mitt ord och inte förnekat mitt namn.”

Upp. 3: 11 ”Jag kommer snart. Håll fast det du har, så att ingen tar din krona.”

Upp. 22:7 "Och se, jag kommer snart. Salig är den som håller fast vid profetians ord i denna bok."

Inga kommentarer: