Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 16 oktober 2011

Hesekiel: Israels herdar


Herdar! Vaka över fåren!
Hes. 34:1 ”HERRENS ord kom till mig. Han sade:
2 "Du människobarn, profetera mot Israels herdar, profetera och säg till dem: Så säger Herren, HERREN: Ve er, ni Israels herdar, som bara tagit hand om er själva! Skulle inte herdarna ta hand om hjorden?
3 I stället åt ni upp det feta, ni klädde er med ullen och slaktade de gödda djuren. Men ni tog inte hand om hjorden.
4 De svaga stärkte ni inte, de sjuka botade ni inte, de sårade förband ni inte, de som drivit vilse förde ni inte tillbaka, de förlorade sökte ni inte upp, utan med hårdhet och grymhet härskade ni över dem.
5 De skingrades, eftersom de inte hade någon herde. De blev till mat åt alla markens djur när de skingrades.
6 Mina får irrar nu omkring på alla berg och alla höga kullar. Över hela landet är mina får kringspridda utan att någon frågar efter dem eller söker upp dem.


7 Hör därför HERRENS ord, ni herdar:
8 Så sant jag lever, säger Herren, HERREN, sannerligen, därför att mina får har lämnats till rov och därför att mina får har blivit ett byte för alla vilda djur - de har ju ingen herde - och eftersom mina herdar inte frågar efter mina får, då herdarna bara tänker på sig själva och inte på mina får,
9 därför, ni herdar: Hör HERRENS ord:
10 Så säger Herren, HERREN: Se, jag är emot herdarna och skall utkräva mina får ur deras hand och göra slut på deras herdetjänst. Herdarna skall då inte mer kunna föda sig själva på detta sätt, ty jag skall rädda mina får ur deras gap, så att de inte blir föda åt dem.”


Förklaring hämtad från: Handbok för Livet.

"Budskapet är riktat till de ledare som bara såg till sitt eget bästa och gjorde det på folkets bekostnad. Jeremia riktade samma anklagelser till sin omgivning (Jer. 23:1-4)

Det gäller för varje ledare, även dem som tjänar i våra kyrkor i dag, att akta på sitt ansvar och inte använda tid och resurser för egen del. De resurser som finns ska istället användas till att betjäna dem de är satta till att tjäna. För att detta inte ska bli fallet måste ledare hålla sig nära intill dem de ska leda.

Gud skulle komma att straffa de religiösa ledarna därför att de var upptagna av egna angelägenheter i stället för att betjäna folket. Andliga ledare måste vara uppmärksamma på att inte bli självcentrerade till den grad att människor flyr från dem. Den ledare som ägnar sig själv och sitt eget alltför mycket uppmärksamhet försummar gemenskapen med Gud och uppdraget att leda dem som anförtrotts honom eller henne.

De herdar som misskötte sig skulle skiljas från sin tjänst. Det gäller för varje kristen ledare att ta varning av dessa ord och gå in för sin uppgift med stor beslutsamhet. (se 1 Kor. 9:24-27).

Det räcker inte med att bara hålla ställningarna i en församling. En församlingsledare måste se till att de som gett honom förtroendet blir uppbyggda och styrkta i sin tro. I annat fall kan Gud komma att flytta honom från hans tjänst."

Inga kommentarer: