Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

onsdag 12 maj 2010

Stolthet,- eller ödmjukhet och stilla förtröstan.

Ps. 131:1-2 ”Herre, jag är inte stolt och högfärdig. Jag tror inte att jag är bättre än andra, och jag låtsas inte att jag vet allt och klarar allt.
Istället är jag lugn och lika stilla inför Herren som ett barn som ligger i sin mors armar. Ja, jag är nöjd och trygg hos dig.”

(ur Handbok för livet)
*********************

Stolthet uppstår när man övervärderar sig själv och undervärderar andra. Den leder till en rastlöshet som beror på att man är missnöjd med vad man själv har och misstänksam mot vad andra sysslar med.
Den högfärdige längtar ständigt efter mer uppmärksamhet och uppskattning. Motsatsen är ödmjukheten, som sätter andra först och är glad och tacksam för hur Gud leder.
En sådan förnöjsamhet ger en trygghet som inte kräver att man måste känna sig bekräftad av andra.
Låt ditt liv präglas av ödmjukhet och tillit, så får du kraft och frihet att tjäna både Gud och människor.
(Förklaring ur Handbok för livet)

Inga kommentarer: