Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

onsdag 5 maj 2010

Vår hjälp kommer från Herren!

Gud befriar oss från dem som vill vår undergång, och Han står på vår sida om vi söker Hans hjälp.

Ps. 124 ”Om Herren inte hade stått på vår sida – det kan hela Israel intyga – om Herren inte hade stått på vår sida, då skulle våra fiender ha svalt oss levande och utplånat oss i sin ilska.
Vatten skulle ha övertäckt oss och dragit ner oss i djupen.
Välsignad vare Herren, som inte har låtit dem slita oss i stycken. Vi har flytt för livet, som fåglar från jägarens snara. Men snaran har gått sönder, och vi är fria!
Vår hjälp kommer från Herren, som har skapat himmel och jord.”

(ur Handbok för livet)

******************************

Förklaring (ur Handbok för livet):
Har du upplevt känslan av att allt är förlorat därför att ditt läge verkar hopplöst? David jämför sin situation med en fågel som har blivit överlistad och fastnat i jägarens snara.
Men Gud har en väg ur allting – Han är ju alltings Skapare. Det finns inget problem som är för svårt för Honom, inga omständigheter som är omöjliga. Vi kan tryggt vända oss mot Skaparen med en bön om hjälp när vi är i nöd, för Han står på vår sida.
Gud har alltid en utväg. Men vi måste lita på Honom och vara uppmärksamma på att finna den.
***************************

I Herrens händer.


Som när en fågel med bruten vinge,
Vill flyga hem men inte kan.
Så kändes allt, ingen vind som bar mig.
Nu flyger fågeln för han fann….


Kör:
I Herrens händer, i Herrens händer
Där får jag vila, där är jag trygg.
Det kanske stormar runt omkring mig,
Men i Herrens händer där är jag trygg.


Om du behöver nån som går med dig
Dit ingen annan har gått förut.
Så finns det en som bär din börda.
Han finns hos dig till livets slut.


(A. Taylor – Alf Andersson)

Inga kommentarer: