Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

lördag 15 maj 2010

Älska varandra med Guds kärlek, (agape = den fritt utväljande, givande kärleken).

I ett tidigare inlägg skrev jag om människans opålitlighet, men här vill jag skriva ner lite om vad Guds Ord säger, om hur vi ska vara mot varandra i Guds församling. Vi är alla ofullkomliga och fulla av brister, men vår strävan här på jorden är ändå att vi ska bli mer och mer lika Jesus, fyllda av den Helige Ande, och ha tålamod, fördragsamhet och kärlek till våra medsyskon. Vi ska också vara barmhärtiga, liksom Jesus är barmhärtig mot oss.
Jesus har sänt den Helige Ande till oss som vår Hjälpare, och när vi ber Gud om hjälp i de här sakerna vill den Helige Ande hjälpa oss att ta itu med sådant i våra liv som inte är välbehagligt inför Gud. Det är en ständigt pågående process där vi är beroende av den Helige Andes hjälp varje dag och stund.


*****************************
Joh. 15:9-17 ”Liksom Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek. Om ni håller mina bud, förblir ni i min kärlek, liksom jag har hållit min Faders bud och förblir i hans kärlek. Detta har jag talat till er, för att min glädje skall vara i er och för att er glädje skall bli fullkomlig. Detta är mitt bud att ni skall älska varandra så som jag har älskat er. Ingen har större kärlek än att han ger sitt liv för sina vänner. Ni är mina vänner, om ni gör vad jag befaller er. Jag kallar er inte längre tjänare, eftersom tjänaren inte vet vad hans herre gör. Vänner kallar jag er, ty allt vad jag har hört av min Fader har jag låtit er veta. Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt om er att ni skall gå ut och bära frukt, sådan frukt som består, för att Fadern må ge er vad ni än ber honom om i mitt namn. Och det befaller jag er att ni skall älska varandra.”

Rom. 12:9-21 ”Älska varandra uppriktigt. Avsky det onda, håll fast vid det goda. Var innerligt tillgivna varandra i broderlig kärlek. Överträffa varandra i ömsesidig hedersbevisning. Var inte tröga när det gäller nit, var brinnande i anden, tjäna Herren. Var glada i hoppet, tåliga i lidandet, uthålliga i bönen. Hjälp de heliga med vad de behöver. Var ivriga att visa gästfrihet. Välsigna dem som förföljer er, välsigna och förbanna inte. Gläd er med dem som är glada, gråt med dem som gråter. Lev i endräkt med varandra. Tänk inte på det som är högt utan håll er till det som är ringa. Var inte självkloka. Löna inte ont med ont, sträva efter det som är gott inför alla människor. Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och beror på er. Hämnas inte, mina älskade, utan lämna rum för vredesdomen. Ty det står skrivet: Min är hämnden, jag skall utkräva den, säger Herren. Men om din fiende är hungrig, så ge honom att äta, om han är törstig, ge honom att dricka. Gör du det, samlar du glödande kol på hans huvud. Låt dig inte besegras av det onda utan besegra det onda med det goda.”

1 Kor. 13:4-7
”Kärleken är tålig och mild,kärleken avundas inte,
den skryter inte,den är inte uppblåst,den uppför sig inte illa,den söker inte sitt, den brusar inte upp, den tillräknar inte det onda.
Den gläder sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen.
Den fördrar allting, den tror allting,
den hoppas allting, den uthärdar allting.”

Inga kommentarer: