Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

torsdag 13 maj 2010

Vaksamhet mot den ondes brinnande pilar.

1 Petr 5:8 ”Var nyktra och vaksamma. Er motståndare djävulen går omkring som ett rytande lejon och söker efter vem han skall sluka.”
Ef. 6:11 ”Tag på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot djävulens listiga angrepp.”
*****************************
Ibland händer det att vi blir utsatta för angrepp genom människor från de egna leden, som med ont försåt och illistighet försöker skada oss på ett eller annat sätt. Att en person går till angrepp kan bero på ex.vis hämndbegär, avundsjuka, behov av kontroll, dåligt självförtroende, konkurrens, självhävdelse, osv.
Men när detta sker så är det absolut inte från Gud. När vi blir utsatta är det väldigt viktigt att vara snabb med att förlåta, och  inte svara med samma mynt, utan  lämna över det till Gud, och bara välsigna personen ifråga.

***********************************

Joh. 2:24-25 ”Men själv anförtrodde han (Jesus) sig inte åt dem, eftersom han kände alla."
Han behövde inte höra någon vittna om människan, ty av sig själv visste han vad som var i människan.”

(I Handbok för livet står det ”Men Jesus litade inte på någon, för han kände deras innersta tankar. Ingen behövde tala om för honom hur opålitliga människor kunde vara.”)

Ords 26:22-28:
”Baktalarens ord är som läckerheter, de tränger ner i människans inre.
Som silverbeläggning på ett trasigt lerkärl
är kärleksglödande läppar och ondska i hjärtat.
Den som är hatisk förställer sitt tal,
i sitt hjärta bär han på svek.
Även om han gör sin röst behaglig, tro honom inte,
sjufaldig vidrighet finns i hans hjärta.
Hatet kan döljas med list, men hans ondska blir uppenbar i församlingen.
Den som gräver en grop faller själv däri,
den som vältrar undan en sten får den över sig.
En falsk tunga hatar dem som skadas av den,
en smickrande mun vållar fördärv.”


Jer. 9:4-9 ”Var och en måste vara på sin vakt mot sin vän,
och ingen kan lita ens på sin broder.
Ty varje broder är en listig bedragare,
och varje vän går med förtal.
Var och en sviker sin vän, ingen talar sanning.
De lär sina tungor att tala lögn, de tröttar ut sig med att göra illa.
Du bor mitt ibland svek, i sin svekfullhet vill de inte veta av mig, säger HERREN.
Därför säger HERREN Sebaot så: Se, jag smälter ner dem och prövar dem.
Ty vad annat kan jag göra med dottern mitt folk?
Deras tunga är en mördande pil, deras mun talar svek.
De talar vänligt till sin nästa, men i hjärtat lägger de ut fällor för honom.
Skulle jag inte straffa dem för sådant?
säger HERREN. Skulle jag inte hämnas på ett sådant folk som detta?”


Som får bland vargar
Matt 10:16-23 ”Se, jag sänder ut er som får mitt ibland vargar. Var därför listiga som ormar och oskyldiga som duvor. Akta er för människorna. De skall utlämna er åt domstolar, och i sina synagogor skall de gissla* er. Och ni kommer att föras inför landshövdingar och kungar för min skull, för att vittna inför dem och hedningarna. Men när man utlämnar er,så bekymra er inte för hur ni skall tala eller vad ni skall säga. Det kommer att ges åt er i den stunden, och då är det inte ni som talar, utan er Faders Ande kommer att tala genom er.
En bror skall utlämna sin bror till att dödas och en far sitt barn, och barn skall sätta sig upp mot sina föräldrar och döda dem. Och ni skall bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst. Och när man förföljer er i en stad, så fly till en annan. Amen säger jag er: Ni hinner inte igenom Israels städer, förrän Människosonen kommer.”
Matt.10:26-33 ”Var alltså inte rädda för dem. Ty ingenting är dolt som inte skall uppenbaras, och ingenting är gömt som inte skall komma i dagen. Vad jag säger till er i mörkret skall ni säga i ljuset, och vad ni hör viskas i ert öra skall ni ropa ut på taken. Var inte rädda för dem som dödar kroppen men inte kan döda själen. Frukta i stället honom som kan fördärva både själ och kropp i Gehenna. Säljs inte två sparvar för ett kopparmynt? Och inte en enda faller till marken utan er Faders vilja. På er är till och med alla hårstrån räknade.  Var alltså inte rädda. Ni är mer värda än många sparvar. Var och en som bekänner mig inför människorna, honom skall också jag bekänna inför min Fader i himlen. Men var och en som förnekar mig inför människorna, honom skall också jag förneka inför min Fader i himlen.”
***********************************

Till sist vill jag vända mig till dig som kanske upplevt dig vara utsatt för elakt förtal och försåtliga angrepp. Först och främst, lev i förlåtelsen varje dag och stund, (skrev om detta i ett tidigare inlägg).
Vidare, ta aldrig någon hämnd i egna händer, för hämnden är Herrens.
Rom 12:19 ”Hämnas inte, mina älskade, utan lämna rum för vredesdomen. Ty det står skrivet: Min är hämnden, jag skall utkräva den, säger Herren.”

Herren skall strida för er…
2 Mos 14:14 ”HERREN skall strida för er, och ni skall hålla er stilla."

Hämta kraft från Herren, lev i ordet och bönen, lovsång och tacksägelse till Herren…
Ef. 6:10 ”Till sist, bli starka i Herren och i hans väldiga kraft.”

Kasta alla era bördor på Herren…
1 Petr 5:7 ”Och kasta alla era bekymmer på honom, ty han har omsorg om er.”
Om Gud är för oss…
Rom 8:31 ”Vad skall vi nu säga om detta? Är Gud för oss, vem kan då vara emot oss?

Sträva inte efter att vara människor till behag, det är viktigare hur Gud ser på dig…
1 Tess 2:4 ”Eftersom Gud har ansett oss värdiga att anförtros evangeliet talar vi som vi gör, inte för att vara människor till lags utan för att behaga Gud, som prövar våra hjärtan”.
Gal 1:10 ”Är det människor jag nu försöker få på min sida - eller Gud? Eller försöker jag ställa mig in hos människor? Om jag fortfarande ville vara människor till lags, skulle jag inte vara Kristi tjänare.”
1 Tess 2:4 ”Eftersom Gud har ansett oss värdiga att anförtros evangeliet talar vi som vi gör, inte för att vara människor till lags utan för att behaga Gud, som prövar våra hjärtan.”
Rom 12:14 ”Välsigna dem som förföljer er, välsigna och förbanna inte.”
*************************************
När man förlåter och välsignar sina förföljare så öppnar man upp för den Helige Andes kraft att verka rakt in i situationen, och man undviker själv att hamna i självömkan och bitterhet, utan får istället behålla friden och glädjen i Gud.

Inga kommentarer: