Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

fredag 30 december 2011

Det finns en viloplats i Jesus!

Secret Place















Ps. 119:165 ”Stor frid äger de som älskar din undervisning, ingenting kan få dem på fall.”

Fil. 4:4 ”Gläd er alltid i Herren. Än en gång vill jag säga: gläd er.
5 Låt alla människor se hur vänliga ni är. Herren är nära.
6 Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse.
7 Då skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus.
8 För övrigt, bröder, allt som är sant och värdigt, rätt och rent, allt som är värt att älska och uppskatta, ja, allt som kallas dygd och förtjänar beröm, tänk på allt sådant.
9 Vad ni har lärt och tagit emot, hört och sett hos mig, det skall ni göra. Då skall fridens Gud vara med er.”


1. Har du funnit din viloplats i Jesus,
Som en gren uti Guds vinträd ympad in?
Har du frid, som ej ondskans makt kan skingra?
Har Guds Andes fullhet också blivit din?


2. Har du tro, som ej någonsin skall svikta,
När bekymren uti livet stormar an?
Har du nåd, som i varje strid skall vinna,
Och som dig i varje nöd bevara kan?


3. I hans närhet det finns plats av stillhet,
Där ej världens larm och oro kan oss nå,
Där vår själ vilar trygg uti hans omsorg,
Och där frid utav hans egen frid vi få.


4. Här vi vila och njuta av hans fullhet,
När han själv oss sluter i sin famn.
Och fast stormarna mäktigt mot oss rasa,
Skall han föra oss till löftets trygga hamn.


5. Har du funnit din viloplats i Jesus,
Som en gren uti Guds vinträd ympad in?
Där är ro från sorg och nöd uti bönens stilla vrå.
Där kan seger, ständig seger bliva din.

Psalm av F.M. Lehman (översättning av Otto Witt)

Jesus är den sanna vinstocken
Joh. 15:1 ”Jag är den sanna vinstocken, och min Fader är vingårdsmannen.
2 Varje gren i mig som inte bär frukt skär han bort, och varje gren som bär frukt rensar han, för att den skall bära mer frukt.
3 Ni är redan nu rena i kraft av det ord som jag har talat till er.
4 Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv, utan endast om den förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det, om ni inte förblir i mig.
5 Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra.
6 Om någon inte förblir i mig, kastas han ut som en gren och torkar bort, och man samlar ihop sådana grenar och kastar dem i elden, och de bränns upp.
7 Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill, och ni skall få det.
8 Min Fader förhärligas, när ni bär rik frukt och blir mina lärjungar.”

Inga kommentarer: