Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

torsdag 8 december 2011

Endast Herren är vårt hopp i en hopplös värld!

Ps. 27:1 "Herren är mitt Ljus
och min Frälsning!
Ps. 9:8 ”HERREN regerar i evighet, sin tron har han gjort till ett domarsäte.
9 Han skall döma världen med rättfärdighet, skipa rätt bland folken med rättvisa.
10 HERREN är en borg för den förtryckte, en borg i nödens tider.
11 De som känner ditt namn förtröstar på dig, ty du överger inte dem som söker dig, HERRE.”

Ps. 25:3 ”Nej, ingen kommer på skam som hoppas på dig. På skam kommer de som utan orsak handlar svekfullt.
4 HERRE, visa mig dina vägar, lär mig dina stigar.
5 Led mig i din sanning och lär mig, ty du är min frälsnings Gud. På dig hoppas jag alltid.”

Ps. 62:6 ”Endast i Gud har du din ro, min själ, ty från honom kommer ditt hopp.
7 Endast han är min klippa och min frälsning, min borg, jag skall inte vackla.

8 Hos Gud är min frälsning och min ära, min starka klippa, min tillflykt har jag i Gud.
9 Förtrösta alltid på honom, du folk, utgjut era hjärtan för honom. Gud är vår tillflykt. Sela.
10 Människobarn är bara en vindpust, myndiga herrar fulla av lögn. I vågskålen är de för lätta, tillsammans väger de mindre än luft.
11 Lita inte på våld sätt inte ert hopp till stulet gods.
Fäst inte hjärtat vid rikedom, även om den växer.

12 En gång har Gud sagt det, två gånger har jag hört det: Hos Gud är makten,
13 och hos dig, Herre, är nåd. Du lönar var och en efter hans gärningar.”

Jes. 40:31” Men de som hoppas på HERREN får ny kraft, de lyfter med vingar som örnar. De skyndar i väg utan att mattas, de färdas framåt utan att bli trötta.”

Jer. 29:11 ”Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HERREN, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp.
12 Ni skall kalla på mig och komma och be till mig, och jag skall höra er.
13 Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta.

Klag. 3:25 ”HERREN är god mot dem som väntar på honom, mot den själ som söker honom.
26 Det är gott att i stillhet hoppas på hjälp från HERREN.”

Frid med Gud
Rom. 5:1 ”Då vi alltså har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus.
2 Genom honom har vi också tillträde till den nåd som vi nu står i, och vi jublar i hoppet om Guds härlighet.
3 Men inte bara det, vi jublar också mitt i våra lidanden, eftersom vi vet att lidandet ger tålamod,
4 tålamodet fasthet och fastheten hopp.
5 Och det hoppet bedrar oss inte, ty Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande, som han har gett oss.”

1 Tess. 5:8 ”Men vi som hör dagen till, låt oss vara nyktra, iförda tron och kärleken som pansar och hoppet om frälsning som hjälm.
9 Ty Gud har inte bestämt oss till att drabbas av vredesdomen utan till att vinna frälsning genom vår Herre Jesus Kristus.
10 Han har dött för oss, för att vi skall leva tillsammans med honom, vare sig vi är vakna eller insomnade.
11 Uppmuntra därför varandra och uppbygg varandra, så som ni redan gör.”

1 Tim. 6:17 ”Uppmana dem som är rika i den här världen att inte vara högmodiga eller sätta sitt hopp till något så osäkert som rikedom, utan till Gud som rikligt ger oss allt att njuta av.
18 Uppmana dem att göra gott, att vara rika på goda gärningar, att vara generösa och dela med sig
19 och samla åt sig en skatt som är en god grund för den kommande tidsåldern, så att de vinner det verkliga livet.”

Ords. 3:5 ”Förtrösta på HERREN av hela ditt hjärta, förlita dig inte på ditt förstånd.
6 Räkna med honom på alla dina vägar, så skall han göra dina stigar jämna.
7 Håll dig inte själv för vis, frukta HERREN och fly det onda.
8 Det skall ge hälsa åt din kropp, ny styrka åt alla dess ben.”

Inga kommentarer: