Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

onsdag 29 augusti 2012

Är det sant att Jesus är min broder?



1. Är det sant att Jesus är min broder?
Är det sant att arvet hör mej till?
O så bort med alla tårefloder,
bort med allt som här mej ängsla vill!

2. Gud min broder - under över under!
Större nåd väl aldrig tänkas må! /
Fast jag ej kan tro det alla stunder
är jag salig på hans ord ändå.


3. Fast jag aldrig tror det som jag ville,
är dock saken alltid lika sann.
Ej i tvekan jag min frid förspille,
då ju Jesus aldrig ljuga kan.

4. Han har sagt: "Min Fader, eder Fader",
han har sagt: "Min Gud och eder Gud."
O, min arma själ, är du ej glader
att ock du har fått ett sådant bud?

5. O det broderskapet, se det gäller
mer än allt vad här man nämna kan,
ty i bredd med Jesus det mej ställer,
ger mej rätt till samma arv som han.

6. Samma arv däruppe i det höga,
samma himmel, samme Gud och Far.
Herre, Herre, öppna nu mitt öga
för de skatter jag dock verkligt har!

Text: L Sandell-Berg 1863, 1882 (31, 50 år)
Musik: O Ahnfelt 1863 (50 år), alt. A L Webber

4 kommentarer:

Marguerite sa...

Tack,Anna,,,för den fina sången!!!
Önskar dig en fortsatt fin och välsignad vecka!!!
KRAAAM!!!

Anna sa...

Tack Marguerite! Ja, det finns så många fina texter i de gamla sångerna och jag tror man fastnar mer för dem eftersom man minns dem sen sin ungdom.
Ha en välsignad vecka du också!

Marguerite sa...

Jag kan inte minnas dem ifrån min ungdom,tyvärr Anna,för jag var inte troende då...
Däremot älskar jag dem nu,för att de har ett levande innehåll,något som är fött av Anden!!!
KRAAAM!!!

Anna sa...

Ja, det är bara det som är fött av Guds Ande som kan beröra människor på djupet, det är så sant!