Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

lördag 5 november 2011

Nödvändigheten av att förbli i Guds Ord!

Stå fast!
FÖRBLI i Ordet, FÖRSTÅ ordet, och bli FRI från syndens träldomsok, genom det försoningsverk som Jesus i sin kärlek till oss människor, gjorde för oss på Golgata.

Joh. 8:31 ”Jesus sade till de judar som hade satt tro till honom: "Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar,
32 och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria."


Vi kan tänka oss t.ex. en dator, där vi har missat att installera nya uppdateringar, där får vi snart problem med funktionen och till slut kan det bli så illa att den helt lägger av.
Samma sak är det om vi slutar äta och dricka, då dröjer det inte så länge innan livet börjar tyna bort.

För att förbli i Gud och Hans Ord så behöver vi som kristna dagligen hämta ny näring till vårt andliga liv för att inte till slut tyna bort till vår invärtes människa och missa målet för vår frälsning, det Eviga Livet med Gud i himmelen.
Vi behöver ha en egen gudsrelation i BÖN och BIBELLÄSNING varje dag och vi behöver ha den Helige Andes hjälp att leva våra liv i vardagen.

Joh. 14:15 ”Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud.
16 Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er,
17 sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er.
18 Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er.”

Förbli i Ordet, är att prioritera sin bibelläsning som en daglig vana.
Är det svårt att förstå bibelordet kan man med fördel använda olika översättningar för att få en bättre helhetsbild om innebörden.
Gud har också lovat i sitt Ord att om vi ber den Helige Ande om hjälp att förstå, så kommer Han att vägleda oss fram till hela sanningen.
Vi behöver också lyssna på bra bibelundervisning/predikan som är smord av den Helige Ande därför att tron kommer av predikan…

Rom. 10: 17 ”Alltså kommer tron av predikan och predikan i kraft av Kristi ord.”

Herren talar också direkt till oss genom sitt ord, Bibeln. Guds Ord är levande…

Hebr. 4:12 ”Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar.
13 Inget skapat är dolt för honom, utan allt ligger naket och uppenbart för hans ögon. Och inför honom måste vi stå till svars.”

Ords. 4:20 "Min son, tag vara på mitt tal, vänd ditt öra till mina ord.
21 Låt dem inte vika från dina ögon, bevara dem i ditt hjärtas djup.
22 Ty de är liv för var och en som finner dem och läkedom för hela hans kropp.
23 Framför allt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty från det utgår livet.
24 Gör dig fri från munnens falskhet, låt läpparnas svek vara fjärran ifrån dig.
25 Låt dina ögon se rakt fram, rikta din blick rakt framför dig.
26 Tänk på var din fot går fram, låt alla dina vägar vara rätta.
27 Vik inte av till höger eller vänster, håll din fot borta från det onda."

Matt. 6:11 ”Ge oss i dag vårt bröd för dagen.”

Matt. 5:6 "Saliga är de som hungrar och törstar efter rättfärdighet, de skall bli mättade."

Joh. 7:37 "På den sista dagen, den största i högtiden, stod Jesus och ropade: "Om någon törstar, så kom till mig och drick!
38 Den som tror på mig, ur hans innersta skall strömmar av levande vatten flyta fram, som Skriften säger."*
39 Detta sade han om Anden, som de skulle få som trodde på honom. Ty Anden hade ännu inte blivit utgjuten, eftersom Jesus ännu inte hade blivit förhärligad."

Jesus är Livets bröd
Joh. 6:32 ”Då sade Jesus till dem: "Amen, amen säger jag er: Det är inte Mose som har gett er brödet från himlen, utan det är min Fader som ger er det sanna brödet från himlen.
33 Guds bröd är det bröd som kommer ner från himlen och ger världen liv."
34 De sade till honom: "Herre, ge oss alltid det brödet!"
35 Jesus svarade: "Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta.
36 Men jag har sagt er: Ni har sett mig och tror inte.
37 Alla som Fadern ger mig kommer till mig, och den som kommer till mig skall jag aldrig någonsin kasta ut.
38 Ty jag har inte kommit ner från himlen för att göra min vilja utan hans vilja som har sänt mig.
39 Och detta är hans vilja som har sänt mig att jag inte skall förlora någon enda av alla dem som han har gett mig, utan att jag skall låta dem uppstå på den yttersta dagen.
40 Ty detta är min Faders vilja, att var och en som ser Sonen och tror på honom skall ha evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen."

Köttets gärningar och Andens makt
Gal. 5:16 ”Vad jag vill säga är detta: vandra i Anden, så kommer ni inte att göra vad köttet begär.
17 Ty köttet söker det som är emot Anden och Anden söker det som är emot köttet. De två strider mot varandra för att hindra er att göra det ni vill.
18 Men om ni leds av Anden, står ni inte under lagen.
19 Köttets gärningar är uppenbara: de är otukt, orenhet, lösaktighet,
20 avgudadyrkan, svartkonst, fiendskap, kiv, avund, vredesutbrott, gräl, splittringar, villoläror,
21 illvilja, fylleri, utsvävningar och annat sådant. Jag säger er i förväg vad jag redan har sagt: de som lever så skall inte ärva Guds rike.
22 Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet,
23 trohet, mildhet och självbehärskning. Sådant är lagen inte emot.
24 De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med dess lidelser och begär.
25 Om vi har liv genom Anden, låt oss då även följa Anden.
26 Låt oss inte söka tom ära, inte utmana varandra och inte avundas varandra.”

1 Petr. 2:16 ”Ni är fria, men använd inte friheten som täckmantel för att göra det onda utan för att tjäna Gud.”

1 Joh. 2:24 ”Låt det ni har hört från början förbli i er. Om det som ni har hört från början förblir i er, kommer ni också att förbli i Sonen och i Fadern.
25 Och detta är vad han själv lovade oss, det eviga livet.
26 Detta har jag skrivit till er med tanke på dem som försöker leda er vilse.
27 Vad er beträffar, så förblir i er den smörjelse som ni har tagit emot av honom, och ni behöver inte någon som undervisar er, utan vad hans smörjelse lär er om allting är sanning och inte lögn. Förbli i honom, så som den har lärt er.
28 Ja, kära barn, förbli i honom, så att vi kan vara frimodiga när han uppenbarar sig och inte behöver stå där med skam inför honom när han kommer åter.
29 Om ni vet att han är rättfärdig, då inser ni också att var och en som gör det som är rätt är född av honom.”

Joh. 8:36 ”Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria.”

1 Tess. 5:8 ”Men vi som hör dagen till, låt oss vara nyktra, iförda tron och kärleken som pansar och hoppet om frälsning som hjälm.
9 Ty Gud har inte bestämt oss till att drabbas av vredesdomen utan till att vinna frälsning genom vår Herre Jesus Kristus.
10 Han har dött för oss, för att vi skall leva tillsammans med honom, vare sig vi är vakna eller insomnade.
11 Uppmuntra därför varandra och uppbygg varandra, så som ni redan gör.”

Inga kommentarer: