Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

fredag 9 mars 2012

Andeutgjutelsen i Joels bok

Källa: http://www.bibelfokus.se/joel#Anchor-23240
"Ser vi lite grovhugget på scenariot i hela Joels bok, så handlar det i kapitel 1 om att Guds folk, judarna, skall bli straffade för sin olydnad.
Folket uppmanas att vända om till sin Gud före Herrens fruktansvärda dag kommer. I kapitel 2 kommer då en fruktansvärd armé mot nationen Israel.
Återigen kallar Gud sitt folk till omvändelse. Gud fylls av nitälskan för sitt folk, judarna, och sänder en väckelse över dem.
Därefter utgjuter Gud sin Ande över sitt judiska folk. (Observera att andeutgjutelse och väckelse inte är riktigt samma sak. I en väckelse vaknar de avsomnade och olydiga i Guds folk upp till omvändelse och ånger.

Andeutgjutelse kan komma som en följd av väckelse, men inte över ett olydigt och avsomnat folk.) I kapitel 3 kommer armén fram till Josafats dal. Där håller Gud dom över dessa folk som dragit ut mot Israel. Därefter skall Herren bo på Sion och detta är när Tusenårsriket upprättats.
Observera att detta scenario stämmer helt med liknande texter i Bibeln om den yttersta tiden. Och observera också att "Herren" är Jesus eftersom Jesus är Gud.

Vi kan hoppa rätt in i det ord som talar om andeutgjutelsen. Det står i Joel 2:28-29 och det här citeras ofta när man vill peka på en världsvid väckelse:

”Och det skall ske därefter att jag skall utgjuta min Ande över allt kött. Era söner och era döttrar skall profetera, era gamla män skall ha drömmar, era unga män skall se syner. Också över tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta min Ande.”

Observera att jag betonar ”allt kött”, alltså alla människor. Om du nu är ärlig mot Bibelns ord, så måste du fråga dig själv ifall Gud i den yttersta tiden kan utgjuta sin Ande över alla människor på hela Jorden, trots att det kommer att pågå ett stort avfall i kristenheten och trots att merparten av mänskligheten riktat sin beundran och tillbedjan mot den karismatiske Antikrist.

NEJ, det är inte möjligt! Men om nu Joel 2:28-29 skall fungera, utan att ta till en allegorisk tolkning, så måste det här handla om just allt kött som det står. Då kvarstår en möjlighet, nämligen att det handlar om allt kött (alla människor) inom ett begränsat område. Skulle texten kunna handla om Israel och det judiska folket? Ja, det är min fulla övertygelse!
Då kan vi faktiskt säga "allt kött" med avseende på alla judar i Israel vid den tidpunkten. Vi har ju sett att truppsammandragningen – som det står om i Joels bok – har Israel som mål, så varför skulle då inte resten av texten handla om juyst Israel? Att tro att andeutgjutelsen i Joels bok handlar om de kristna är faktiskt rena rama ersättningsteologin!

Låt oss läsa lite i texterna före och efter Joel 2:28-29 och reflektera över vad som står där och sedan jämföra detta med andra bibelställen. Då kommer vi se att andeutgjutelsen i Joels bok avser det judiska folket i den yttersta tiden, då de i enlighet med Bibelns ord vänder om till Jesus och får dricka av hans Ande.

I Joel 1:13-14 och 2:12-17 kallar Gud sitt folk till omvändelse. I versen 1:14 står ”samla alla som bor i landet”. Landet måste vara Israel. Och i versen 2:17 står ”skona ditt folk, låt inte din arvedel hånas”. Detta handlar alltså om Guds folk, judarna. I vers 18 står att Gud fylls av nitälskan för sitt land. Det är alltså uppenbart att dessa verser handlar om Guds folk, judarna och landet Israel.

I Joel 2:18-27 utlovar Gud att han skall ta sig ann sitt folk och ge dom vårregn och höstregn och mat att äta. I kapitel 2, verserna 28-29 kommer då löftet om en andeutgjutelse över allt kött. I Joel 2:30-32 ser vi att detta sker i den yttersta tiden eftersom tecken i skyn visar att ”Herrens dag” är nära.

Det handlar därför om en andeutgjutelse över kvarlevan av Guds folk judarna i den yttersta tiden! Det är ju Israel/judarna som varit i fokus i all text före Joel 2:28-29 och det är Israel/judarna som är i fokus även efter dessa verser!
Så att då sätta in en annan tolkning mitt i Joels bok är inget annat än en allegorisk tolkning som främjar den s.k. ersättningsteologin (en teologi som räknar bort judarnas roll i Guds frälsningshistoria efter Jesu död på korset).

6.1 Stäm av med andra Bibelord

Låt oss nu för säkerhets skull se om detta stämmer med andra Bibelord.

6.1.1 En kvarleva skall bli frälst

Som vi kan se i Joels bok skall det finnas en karleva av judarna i den yttersta tiden som skall bli frälst. Detta kan vi även se i Rom 11:25-26:

”Bröder, jag vill att ni skall känna till denna hemlighet, för att ni inte skall ha för höga tankar om er själva: förstockelse har kommit över en del av Israel och så skall det förbli, till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. Och det är så hela Israel skall bli frälst

Hela Israel står det här, och det kan man även uttrycka som just allt kött!

Vi ser i Amos 9:11 att judarnas frälsning skall ske i anslutning till ”Herrens dag” (alldeles inpå Jesu återkomst). Här kallas Herrens dag för ”den dagen” så som den kallas även på många andra ställen i Bibeln. Och det är Gud som upprättar folket, inte någon pastor, missionsorganisation, apostolisk rörelse eller liknande.

Amos 9:11: ”På den dagen skall jag resa upp Davids fallna hydda, mura igen dess sprickor och resa upp det som är nerrivet. Jag skall bygga upp den som i forna dagar, så att de kan ta i besittning vad som är kvar av Edom och av alla hednafolk över vilka mitt namn har nämnts, säger Herren, han som gör detta.”

Att denna frälsning verkligen kommer i den yttersta tiden förstår vi även av Daniel 12:1 och Jesu ord i Matteus 24:15-22:

Dan 12:1: ”Det kommer en tid av nöd, som inte har haft sin like ända från den dag då människor blev till, ända till den tiden. Men på den tiden skall alla ["allt kött"] bland ditt folk bli frälsta som finns uppskrivna i boken.”

Matt 24:15-22: ”När ni då ser 'förödelsens styggelse', som profeten Daniel talar om, stå på helig plats - den som läser detta bör noga lägga märke till det - då måste de som är i Judeen fly bort till bergen.
Den som är på taket skall inte gå ner för att ta med sig det som finns i huset, och den som är på åkern skall inte vända tillbaka för att hämta sin mantel.
Ve dem som väntar barn eller ammar i de dagarna! Be att ni inte måste fly under vintern eller på sabbaten. Ty då skall det bli en så stor nöd att något liknande inte förekommit sedan världens begynnelse och aldrig mer skall förekomma.
Och om inte den tiden förkortades, skulle ingen människa bli frälst. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas.”

Förödelsens styggelse kommer att ställas upp i mitten av Antikrists 7-åriga period, det kan man utläsa ur Dan 7:25. Alltså vet vi att judarnas frälsning kommer först efter de första 3,5 åren av hans regeringstid.
Lägg i Dan 12:1 märke till att många judar även kommer att ha sitt namn i Livets bok och därmed inte kommer att ta emot vilddjurets märke.
Eftersom vi tidigare sett att det står ”då skall hela Israel bli frälst” och ”allt kött”, så är det fullt möjligt att Dan 12:1 innebär att alla judar som lever vid denna tid har sitt namn i Livets bok, de är utvalda och de blir frälsta!

Israels/judarnas frälsning sker alltså alldeles före det att Jesus kommer tillbaka och upprättar Tusenårsriket (Fridsriket). Detta framkommer även i Hosea 2:18-23:

”På den dagen (Herrens dag) skall jag för deras räkning sluta ett förbund med djuren på marken, med fåglarna under himlen och med kräldjuren på jorden.
Båge och svärd och vad som hör till kriget skall jag bryta sönder och skaffa bort ur landet och låta dem bo i trygghet. Jag skall trolova dig med mig för evig tid, ja, jag skall trolova dig med mig i rättfärdighet och rätt, i kärlek och barmhärtighet.
Jag skall trolova dig med mig i trohet, och du skall så känna HERREN. Och det skall ske på den dagen, att jag skall bönhöra, säger HERREN, jag skall bönhöra himlen, och den skall bönhöra jorden, och jorden skall bönhöra säden, vinet och oljan, och de skall bönhöra Jisreel.
Jag skall plantera henne åt mig i landet. Jag skall förbarma mig över Lo-Ruhama och säga till Lo-Ammi: ’Du är mitt folk.’ Och de skall svara: ’Du är min Gud.’ "

6.1.2 Judarna kallas till omvändelse

I Joel 1:13-14 och 2:12-17 kallar Gud sitt folk till omvändelse. Vi ser judarnas längtan efter frälsning i Hosea 6:1-3:
”Kom, låt oss vända om till Herren. Ty han har rivit oss, han skall också hela oss. Han har slagit oss, han skall också förbinda oss. Han skall om två dagar på nytt göra oss levande, ja, på tredje dagen skall han låta oss stå upp, så att vi får leva inför hans ansikte.
Låt oss lära känna Herren, ja, låt oss sträva efter att lära känna honom. Hans uppgång är så viss som morgonrodnadens, och han skall komma till oss lik ett regn, lik ett vårregn som vattnar jorden.”

Det intressanta i dessa verser är det som skall ske efter två dagar, alltså med början den tredje dagen. Vi vet att det är nästan 2000 år sedan som judarna förlorade sitt land och därmed led ett kolossalt nederlag. Tusen år är som en dag för Gud och tvärtom (2 Petr 3:8).
Då kan vi om texten i Hosea 6 kanske säga att två dagar har gått, den tredje är på gång, och det blir Tusenårsriket. Det inleds med att judarna blir pånyttfödda och andedöpta. Detta är vårregnet som det talas om i Joel 2, och samma vårregn som vi ser här i Hosea.

6.1.3 Andeutgjutelse över kvarlevan

Som vi sett skall Gud utgjuta sin Ande över kvarlevan av sitt folk. Detta kan vi även se i Sak 12:9-12 där det också framkommer vilken djup förkrosselse Gud leder sitt folk in i:

”På den dagen (Herrens dag) skall jag bestämma mig för att utrota alla hednafolk som kommer mot Jerusalem. Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till mig som de har genomborrat.
De skall sörja honom så som man sörjer ende sonen, och de skall gråta bittert över honom, så som man gråter över sin förstfödde. På den dagen skall sorgen bli stor i Jerusalem, som sorgen vid Hadadrimmon i Megiddopasset. Landet skall sörja, var släkt för sig”

Vi ser mer av det här i Sak 13:1-2:

”På den dagen (Herrens dag) skall Davids hus och Jerusalems invånare ha en öppen källa till rening från synd och orenhet. På den dagen skall det ske, säger Herren Sebaot, att jag skall utrota avgudarnas namn ur landet, så att man inte mer skall komma ihåg dem.”

6.1.4 Tecken i himlen

Vi ser i Joel 2:10, 2:30-31, 3:15 att tecken skall synas i himlen och på jorden, solen skall vändas i mörker och månen i blod, stjärnorna mista sitt sken när allt det sker som där står skrivet om. Det samma ser vi i Sak 14:6 som också handlar om händelserna i samband med ”Herrens dag”:

”Det skall ske på den dagen [Herrens dag] att ljuset blir borta, himlens ljus skall förmörkas.”

Se även Matt 24:29-30, Apg 2:20, Upp 6:12-13."

Inga kommentarer: