Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 4 mars 2012

De höll troget fast vid apostlarnas lära…

Babel - Den stora skökan
Den tid vi lever i nu och framåt, är en tid som blir allt svårare för en kristen som vill leva i trohet till Guds Ord. Det finns ett ökande motstånd och förakt, både från världen och från den kristenhet som har avfallit från den sunda läran och valt att vända sig till de antikristliga läror som sveper fram över vårt land som en störtflod.

Falska profeter kommer med förförande nya läror, som kliar folk i öronen och vilseleder dem ut i otrohet mot Guds Ord. Den Helige Ande har ingen frihet längre att verka i våra sammankomster. Det är i dag svårt att hitta en församling som är noga med att hålla fast vid den sunda läran!

Den första församlingen höll troget fast vid läran, gemenskapen, brödsbrytelsen och bönerna, och det är väl egentligen inget av dessa områden som har undgått förändring på senare tid, där man har blandat in främmande religioner och tagit till sig deras traditioner och tänkesätt.
Respekten inför Guds Heliga Ord och sann gudsfruktan har försvunnit hos många kristna ledare i dag. Jag tror vi lever i den tid som bibeln talar om då kärleken hos DE FLESTA ska kallna.

Apg. 2:42 ”De höll troget fast vid apostlarnas lära och gemenskapen, vid brödsbrytelsen och bönerna”.


Mark. 7:5 ”Fariseerna och de skriftlärda frågade honom: "Varför följer inte dina lärjungar de äldstes stadgar utan äter med orena händer?"
6 Han svarade dem: "Rätt profeterade Jesaja om er, ni hycklare. Hos honom står det skrivet: Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig.*
7 Förgäves dyrkar de mig, eftersom de läror de förkunnar är människobud.
8 Ni upphäver Guds bud och håller er till människors stadgar."

Jesus lovar sända Hjälparen
Joh. 14:15 ”Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud.
16 Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er,
17 sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er.

18 Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er.
19 Ännu en kort tid, och världen ser mig inte längre, men ni skall se mig, ty jag lever, och ni kommer att leva. 20 Den dagen skall ni förstå att jag är i min Fader, och att ni är i mig och jag i er.
21 Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig. Den som älskar mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och uppenbara mig för honom."

22 Judas - inte Judas Iskariot - frågade: "Herre, hur kommer det sig att du vill uppenbara dig för oss och inte för världen?"
23 Jesus svarade: "Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom.

24 Den som inte älskar mig håller inte fast vid mina ord. Det ord som ni hör är inte mitt utan kommer från Fadern som har sänt mig.
25 Detta har jag talat till er, medan jag är kvar hos er.
26 Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er.”

Viktigt att notera är att Jesus lovar sända Hjälparen, den Helige Ande OM VI ÄLSKAR JESUS och HÅLLER FAST vid Hans bud som en följd härav.

Om vi väljer att stanna kvar i ett sammanhang där man välkomnar främmande läror och inte håller fast enbart vid Guds Ord, då sätter vi oss själva under påverkan av en främmande ande, Antikrists ande, och det är mycket allvarligt för det är en stark andemakt som både förblindar och förhärdar hjärtan, och förför de troende bort från det sanna livet med Gud.
Det är väldigt lätt att bli bedragen utan att kanske ens själv veta om det, men det är väldigt viktigt att jämföra förkunnelsen hela tiden utifrån Guds Ord om man är osäker.
Det är också viktigt att inte förneka och bortförklara när man upplever att något är fel, det kan vara en varning från den Helige Ande att hålla sig borta därifrån. Det kan annars kosta en livet, det Eviga Livet!

De ska ha ett SKEN AV GUDSFRUKTAN men förneka DESS KRAFT
2 Tim. 3:1 ”Det skall du veta att i de sista dagarna skall det komma svåra tider.
2 Människorna kommer att älska sig själva och vara penningkära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa,
3 kärlekslösa, oförsonliga, skvalleraktiga, obehärskade, råa, fientliga mot det goda,
4 falska, egensinniga och högmodiga. De skall älska njutning i stället för Gud
5 och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft. Håll dig borta från dem!”

1 Kor. 15:1 ”Bröder, jag vill påminna er om evangeliet som jag predikade för er, som ni tog emot och står fasta i,
2 och genom vilket ni blir frälsta. Jag vill påminna er om orden som jag förkunnade, om ni nu håller fast vid dem. Annars var det förgäves att ni kom till tro.
3 Jag meddelade er det allra viktigaste, vad jag själv hade tagit emot, att Kristus dog för våra synder enligt Skrifterna, 4 att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen enligt Skrifterna,”

Ef. 4:14 ”Vi skall då inte längre vara barn som kastas hit och dit av vågorna och som förs bort av varje vindkast i läran, när människorna bedriver sitt falska spel och i sin list förleder till villfarelse.
15 Vi skall i stället i kärlek hålla fast vid sanningen och i allt växa upp till honom som är huvudet, nämligen Kristus.
16 Från honom får hela kroppen sin tillväxt. Så byggs kroppen upp i kärlek, och den fogas samman och hålls ihop genom det stöd som varje led ger, alltefter den kraft som är utmätt åt varje särskild del.”

2 Tess.2:14 ”Det är detta som Gud har kallat er till genom vårt evangelium, för att ni skall vinna vår Herre Jesu Kristi härlighet.
15 Stå alltså fasta och håll er till de lärdomar ni har fått, muntligt eller genom brev.”

2 Tim. 3:14 ”Men håll fast vid det som du har lärt dig och blivit överbevisad om. Du vet av vilka du har lärt det,
15 och du känner från barndomen de heliga Skrifterna som kan göra dig vis, så att du blir frälst genom tron i Kristus Jesus.
16 Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet,
17 för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.”

1 Joh. 2:3 ”Vi vet att vi har lärt känna honom, när vi håller fast vid hans bud.
4 Den som säger: "Jag känner honom" och inte håller fast vid hans bud, han är en lögnare och sanningen finns inte i honom.
5 Men hos den som håller fast vid hans ord har Guds kärlek verkligen nått sitt mål. Så vet vi att vi är i honom.
6 Den som säger sig förbli i honom är skyldig att själv leva så som han levde.”

1 Joh. 3:18 ”Kära barn, låt oss älska, inte med ord eller fraser utan i handling och sanning.
19 Då vet vi att vi är av sanningen, och vi kan inför honom övertyga vårt hjärta,
20 vad det än anklagar oss för, att Gud är större än vårt hjärta och vet allt.
21 Mina älskade, om hjärtat inte anklagar oss är vi frimodiga inför Gud,

22 och vad vi än ber om, det får vi av honom, ty vi håller hans bud och gör det som gläder honom. 23 Och detta är hans bud, att vi skall tro på hans Son Jesu Kristi namn och älska varandra så som han har befallt oss.
24 Den som håller fast vid hans budskap förblir i Gud och Gud i honom. Och att Gud förblir i oss, det vet vi av Anden som han gav oss.”

Upp. 3:3 ”Kom därför ihåg vad du har tagit emot och hört, och håll fast vid det och omvänd dig. Om du inte håller dig vaken skall jag komma som en tjuv, och du skall inte veta vilken stund jag kommer över dig.”

Upp. 3:8 ”Jag känner dina gärningar. Se, jag har låtit en dörr stå öppen för dig, en dörr som ingen kan stänga, ty din kraft är ringa och du har hållit fast vid mitt ord och inte förnekat mitt namn.”

Upp. 22:7 "Och se, jag kommer snart. Salig är den som håller fast vid profetians ord i denna bok."

I profeternas förkunnelse framställs det avfälliga Israel som en sköka.

I Upp.19 beskrivs avfallet från Gud och otroheten mot Gud som ”den stora skökan”, som är motsatsen till Guds egen, rena fläckfria brud, församlingen.

Där man inte längre håller fast vid apostlarnas lära så som det har tilldelats oss i Guds Ord, utan väljer otroheten, ”skökoväsendet” framför det sanna Gudsordet, då är det inte längre en GUDS FÖRSAMLING utan då blir det en avfallen församling som leder människorna vilse, bort från Gud.
En sådan församling kan man inte göra sig delaktig i för då är det mycket stor risk att själv bli förblindad, besmittad, förhärdad och delaktig i detta skökoväsende.

Jes. 1:21 ”Hur har inte den trogna staden blivit en hora! Den var full av rätt. Då bodde rättfärdighet därinne, men nu mördare.”

Jer. 2:19 Det är din ondska som tuktar dig, och ditt avfall som straffar dig. Inse därför och tänk på hur ont och bittert det är att du överger HERREN, din Gud, och inte fruktar mig, säger Herren, HERREN Sebaot.
20 Redan för länge sedan bröt jag sönder ditt ok och slet av dina band, men du sade: "Jag vill inte tjäna dig." På alla höga kullar och under alla gröna träd lade du dig ner och bedrev otukt.

21 Jag hade planterat dig som en ädel vinstock av helt och hållet äkta slag. Hur har du då kunnat förvandlas för mig till vilda rankor av en främmande vinstock?
22 Om du än tvättar dig med soda och tar aldrig så mycket såpa, syns ändå din synds fläckar inför mig, säger Herren, HERREN.”

I Hosea 2 läser vi om Guds trofasthet och Israels trolöshet, det handlar om skökoväsendet hos Israels folk och kan också överföras på församlingen och dess otrohet till Gud och Hans Ord.

Upp. 19:1 "…Halleluja! Frälsningen och äran och makten tillhör vår Gud,
2 ty sanna och rättfärdiga är hans domar. Han har dömt den stora skökan som fördärvade jorden med sin otukt, och han har utkrävt hämnd på henne för sina tjänares blod."

Vi går in i en tid där det behövs ett nytänkande som inte är nytt egentligen utan en återgång till de urgamla stigarna som våra förfäder en gång trampat upp, de som var noga med att leva i trohet till apostlarnas lära som förmedlats en gång för alla.

Jer. 6:16 ”Så säger HERREN: "Ställ er vid vägarna och spana, fråga efter de urgamla stigarna. Fråga efter den goda vägen och vandra på den, så skall ni finna ro för era själar." Men de svarade: "Vi vill inte vandra på den."
17 När jag satte väktare över er och sade: "Lyssna till ljudet från hornet", svarade de: "Vi vill inte lyssna."

Jer. 18:15 ”Men mitt folk har glömt mig och tänder rökelse åt avgudar, som har fått dem på fall där de färdas fram på de urgamla vägarna och slå in på obanade vägar och stigar.
16 Så blir deras land öde och utsätts ständigt för hån. Alla som går fram där skall förundra sig och skaka på huvudet.”

Uppmaning till kamp för tron
Jud. 1:3 ”Mina älskade, fastän jag är mycket ivrig att skriva till er om vår gemensamma frälsning, finner jag det nödvändigt att skriva till er och uppmana er att fortsätta kampen för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga.

4 Ty hos er har det nästlat sig in vissa personer. Om dem är det redan för länge sedan skrivet att de skulle drabbas av domen. Gudlösa som de är förvanskar de vår Guds nåd till försvar för ett liv i utsvävningar och förnekar vår ende Härskare och Herre, Jesus Kristus.”

Traditionsläror hör inte till apostlarnas lära utan det är sånt som människor har LAGT TLL undan för undan i efterhand. Bibeln säger att vi INTE ska hålla oss till några människostadgar, oavsett om de kommer från Rom, New Age eller från andra främmande religioner. Vi ska I KÄRLEK HÅLLA FAST VID SANNINGEN!

Joh. 14:6 Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

Ef. 4:14 ”Vi skall då inte längre vara barn som kastas hit och dit av vågorna och som förs bort av varje vindkast i läran, när människorna bedriver sitt falska spel och i sin list förleder till villfarelse.
15 Vi skall i stället i kärlek hålla fast vid sanningen och i allt växa upp till honom som är huvudet, nämligen Kristus.”

Bibeln varnar också väldigt tydlig för att LÄGGA TILL eller DRA IFRÅN något från Guds Ord!

Upp. 22:18 ”För var och en som hör profetians ord i denna bok betygar jag: Om någon lägger något till dessa ord skall Gud på honom lägga de plågor som det är skrivet om i denna bok.

19 Och om någon tar bort något från de ord som står i denna profetias bok, skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, som det står skrivet om i denna bok.
20 Han som betygar detta säger: "Ja, jag kommer snart." Amen, kom, Herre Jesus!
21 Herren Jesu nåd vare med alla.”

Det är bibeln ensam som visar oss den Sanna Heliga Vägen, som leder oss rätt så vi inte missar MÅLET för vår tro, det Eviga Livet hos Gud.

Ps. 119:160 ”Summan av ditt ord är sanning, dina rättfärdiga domslut är eviga.”

1 kommentar:

Marguerite sa...

AMEN till allt detta!!! Tack & Kram!!!