Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

torsdag 1 mars 2012

Mystikens förödande intåg i kristenheten, av Nils Olof Nilsson

Sammandrag av Nils Olof Nilssons predikan i Ludvika Feb - 08

"En av de största farorna jag kan se just nu är den ingången som mystiken fått i våra kristna församlingar i Sverige. Den kommer så smygande att många känner inte riktigt till vad som händer och när jag berättar för folk vad som egentligen sker just nu så tror knappt folk att det här är sant.

1 Tim. 4:16 "Ge akt på dig själv och på din undervisning, och håll troget ut med den. När du gör det, frälser du både dig själv och dem som lyssnar på dig."

För inte så länge sen så fanns det en som hette Hans Kock. Han höll till uppe vid Rättviksgården ganska mycket och hade även kontakt med Stinnisen. Många av er kanske har läst Stinnisens böcker från Libris – men jag skulle höja ett varningstecken för det som står i dessa böcker.


Hans Kock sa i en radiointervju: Gud är ingenting, nej, ingenting och absolut ingenting. Vad i hela friden menar en präst när han säger så här? Han berättar i detalj om sina upplevelser under meditation, andningsövningar och kroppslig avslappning. I den mystiska upplevelsen så fann han gud som var avskalad från alla mänskliga ord och föreställningar. Det första som han tackade gud för var att han var frälst ifrån fundamentalismen.

Om vår frälsning och Golgata och det viktigaste i den kristna tron hade han ingenting alls att säga om. Det här kan ju verka lite mystiskt för många men om jag säger så här. Om du tar och kollar upp vad präster i Sverige sysslar med idag genom att söka lite på Internet under ordet djupmeditation så finns det 100-tals församlingar inom Svenska kyrkan som har avancerade övningar i djupmeditation. Om jag nu skulle nämna den här boken som kom ut från Libris med Stinnisen som är en katastrof enligt min uppfattning – så förstår vi att det här är mycket allvarligt och vi återkommer till detta lite senare.

En del här idag vill höra en definiering av ordet mystik men låt mig börja med att säga att mystiken har kommit fram genom ett vakuum. Sanningen är den att vi i kristenheten har de senare 20-30 åren blivit allt flummigare i vår tro. Många församlingar, ja även Pingstförsamlingar har tappat den där brinnande glöden som gav människor upplevelser. Och just upplevelser är ett av fundamenten i mystiken.

När vi inte kan bjuda människor på upplevelser i kyrkan så går folk någon annanstans. Vi har plockat bort saker ur vår Bibel och en del vill att man skall göra liksom man gör på ett cigarettpaket sätta varningstext på den att: Detta innehåller sådant som kan leda till döden.

Man har alltså skalat bort Bibeln och gjort den ointressant för många människor. Liberalteologin har gjort sitt intåg och skapat just de problem som man hade förväntat sig. Så att klaga över att församlingar går bakåt och att läror faller sönder det tjänar ingenting till. Vi har kommit så långt idag så jag kan frimodigt säga det att Bibelns budskap är om en inte alltför lång tid ett minne blott i de stora sammanhangen. En engelsk kommentator sa: Bibelns Gud dog 1859 då Darwins bok om arternas uppkomst kom ut.

Men det visar sig att mänskan i botten är en religiös varelse och hon lever i en värld som är mer ond och fasansfull än någonsin. Vetenskapen har gjort att mänskans tro på en biblisk grund, den är borta idag. Jag kan tala om för er att jag har suttit i debatt med pingstteologer som är osäkra på om Bibelns skapelseberättelse är sann eller inte. Om Daniel är skriven av Daniel eller Jesaja av Jesaja. Bibeltron trubbas av mer och mer och det är då som mystiken får ingång bakvägen in i våra sammanhang och börjar nu att skörda frukt..."
Fortsätt och läs vidare här:  >>>

Inga kommentarer: