Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 29 juli 2012

Brevet till församlingen i Sardes

(Text och förklaringar är hämtade från Handbok för Livet)
Sardes
Upp.3:1 ”Skriv till ängeln för församlingen i Sardes: ’Detta är ett budskap från honom som har Guds sjufaldiga Ande och de sju stjärnorna. Han säger till församlingen: Jag känner till allt om era liv. Jag vet att ni är kända som en levande församling, men ni är döda!
(Se även: Upp.1:4,11,16; 3:8,15).
Förklaring: Det rika Sardes var egentligen två städer, en gammal, som låg uppe på berget, och en nyare i dalen nedanför. Den yngre stadsdelen hade man börjat bygga när den gamla staden började bli för trång.

”Guds sjufaldiga Ande” är ett annat namn på Guds Ande (se noten till 1:4).

Problemet i Sardes var inte villolära utan andlig död.
Trots sitt goda rykte om att vara en aktiv församling, var den smittad av synd. Dess handlingar var onda och dess kläder solkiga.
Anden har inget gott att säga om denna församling med sitt vackra yttre och ruttnande inre.


2 Vakna därför upp och stärk det lilla liv som finns kvar, för allt håller på att dö! Jag har sett att era handlingar inte stämmer med Guds vilja.

3 Tänk på hur det var i början, när ni fick höra Guds budskap och trodde på det. Håll stadigt fast vid budskapet och vänd om till mig igen, för om ni inte vaknar, ska jag komma över er lika plötsligt och oväntat som en tjuv och straffa er.
(Se även: Matt.24:42-43; 1 Thess.5:2-6; 1 Petr.3:10; Upp.2:5; 16:15).
Förklaring: Församlingen i Sardes uppmanades att hålla fast vid de sanningar man fått höra från allra första början, när man kommit till tro på Kristus, och att återvända till trons grunder.
Det är viktigt att växa i kunskapen om Herren och att fördjupas och mogna genom noggranna studier, men hur mycket vi än lär oss får vi aldrig överge de grundläggande sanningarna om Jesus.
Han kommer alltid att vara Guds son, och hans offer för oss gäller för alltid. Ingen ny sanning från Gud kommer någonsin att förändra denna grundläggande bibliska sanning.

4 Men det finns trots allt några hos er i Sardes församling som inte har fläckat sina kläder med världens synd och smuts. De ska vandra med mig i vita kläder, för de har förtjänat det.
(Se även: Upp.3:5; 4:4; 6:11; 19:14).
5 Ja, den som segrar över ondskan ska få vita kläder, och jag ska inte stryka hans namn ur livets bok utan ska förklara inför min Far och inför hans änglar att den personen tillhör mig.
(Se även: Ps.49:29; Matt.10:32; Luk.10:20; 12:8; Upp.13:8; 17:8; 20:12).
Förklaring: Livets Bok innehåller namnen på alla troende. Den är en symbol för Guds kunskap om sina barn.
De vita kläderna är en symbol för renhet och avskildhet för Gud. Jesus utlovar framtida ära och evigt liv till alla som står fasta i sin tro på honom. Alla dessa kommer att få sina namn skrivna i Livets Bok och bli presenterade för himlens härskaror som de som tillhör Jesus.

6 Lyssna noga och försök att förstå vad Guds Ande säger till församlingarna!’
(Se även: Upp.2:7).

Inga kommentarer: