Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 29 juli 2012

Brevet till församlingen i Filadelfia

(Text och förklaringar är hämtade från Handbok för Livet)
Filadelfia
Upp.3:7 ”Skriv till ängeln för församlingen i Filadelfia: ’Detta är ett budskap från honom som är helig och sann och har kung Davids nyckel. När han öppnar, kan ingen stänga, och när han stänger, kan ingen öppna.

Han säger till församlingen:
(Se även: Jes. 6:3; 22:22; Matt.16:19).
Förklaring: Filadelfia hade grundats av Pergamons invånare. Staden låg i gränstrakterna till Mindre Asiens högplatå och var som en port in till detta område.
Den höll omgivningen fri från påverkan av andra folkgrupper och förde in grekisk kultur och det grekiska språket. År 17 e Kr. förstördes den av en jordbävning, och efterskalven hade gjort människor så oroliga att de flesta föredrog att bo utanför stadsgränsen.

Davids nyckel är en symbol för Jesu rätt att inbjuda till sitt kommande kungadöme. När dörren dit väl är öppnad går den inte att stänga – räddningen är garanterad. Om den stängs kan ingen öppna den – domen är säker.

8 Jag känner till allt om era liv. Och nu har jag öppnat en dörr för er, som ingen kan stänga. Ni är inte starka, men ni har hållit fast vid budskapet om mig och har inte förnekat er tro.
(Se även: Apg.14:27; Upp.2:13).
Förklaring: Filadelfia var en liten församling med låg status och utan inflytande. Men man hade varit trogen Gud, och han var nöjd med den. Det är bara Smyrna och Filadelfia som får uteslutande positiva omdömen av Kristus.
Gud skulle komma att belöna dem för deras trofasthet.
Om vi känner oss obetydliga, ska vi komma ihåg att Gud hellre vill att vi ska vara trofasta än att vi ska vinna världslig framgång. Det är inte vad vi uträttar, utan vad vi är, som betyder något för Gud.

9 Lyssna! Jag ska låta några komma till er från Satans synagoga, från dessa som påstår att de är judar och Guds folk men ljuger och inte är det. Och de ska tvingas falla ner inför er och erkänna att jag älskar er.
(Se även: Upp.2:9).

10 Ni har följt mitt bud om att vara uthålliga, och därför ska jag rädda er från den tid av stora plågor som ska komma över världen för att sätta alla människor på prov.
(Se även: 2 Tim.2:12; 2 Petr.2:9; Upp.2:10; 3:8).
Förklaring: En tid av svåra prövningar kommer vid tidens slut. Somliga menar att de troende kommer att besparas detta, andra att församlingen måste gå igenom den tiden, men att Gud ska bevara och ge styrka.
En tredje uppfattning är att detta gäller församlingens förföljelse rent allmänt genom tiderna. Under alla förhållanden kan vi dra slutsatsen att det är vår uppgift att tålmodigt lyda Gud trots lidande.

11 Jag kommer snart! Håll fast vid er tro, så att ingen tar ifrån er det eviga livets segerkrans.
(Se även: Upp.2:10,25; 22:7,12,20).
Förklaring: Troende har olika gåvor, förmåga, erfarenhet och mognad. Gud förväntar sig inte att vi alla ska vara lika, men däremot att vi ska vara angelägna att använda våra förmågor i hans tjänst.
Församlingen i Filadelfia får beröm för att man verkligen gör sitt bästa att lyda Gud (3:8) och uppmuntras att hålla fast vid den styrka man har skaffat sig.
Kanske är du ganska nyomvänd och tycker att din tro är svag och din andliga styrka begränsad? Använd det du har fått och lev för Jesus helhjärtat.

12 Den som segrar över ondskan ska jag göra till en pelare i min Guds tempel, och han behöver aldrig mer lämna det. Jag ska skriva min Guds namn och mitt nya namn på honom och göra honom till medborgare i min Guds stad, det nya Jerusalem, som snart kommer ner från himlen, från min Gud.
(Se även: 1 Kung.7:21; Jer.1:18; Hes.48:35; Gal.4:26-27; Ef.3:15; Hebr.12:22; Upp.14:1,21; 21:2; 22:4).
Förklaring: Det nya Jerusalem kommer att vara Guds folks framtida boplats (21:22). Jesus ska göra oss till medborgare i sin heliga stad och samtidigt ge oss en ny identitet.
Vi får ett nytt medborgarskap i Guds nya värld. Allt kommer att bli rent och nytt, och vi kommer att få leva i trygghet.

13 Lyssna noga och försök att förstå vad Guds Ande säger till församlingarna.’

Inga kommentarer: