Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 29 juli 2012

Brevet till församlingen i Thyatira

Thyatira
(Text och förklaringar hämtade från Handbok för Livet)
Upp.2:18 ”Skriv till ängeln för församlingen i Thyatira:’Detta är ett budskap från Guds Son, han som har ögon som flammar likt eldslågor och fötter som liknar skinande brons. Han säger till församlingen:

(Se även: Upp.1:11,14; 2:24).

Förklaring: Thyatira var arbetarnas ovh hantverkarnas stad med bland annat många vävare, färgare och krukmakare. Lydia, den första som blev omvänd genom Paulus arbete i Filippi var en köpman från Thyatira (Apg.16:14). Staden var sekulariserad och inte särskilt präglad av någon religion.

19 Jag känner till allt om era liv. Jag vet att ni älskar varandra och håller fast vid er tro på mig. Jag har sett hur ni hjälper varandra och tålmodigt håller ut i ert lidande. Och jag vet att ni gör mer idag än ni gjorde under den första tiden.
(Se även: Upp.2:2).
Förklaring: De troende i Thyatira fick beröm för att de ständigt uttryckte sin kärlek i praktisk handling. Vi ska inte låta oss nöja med enstaka goda gärningar utan låta utan låta dem bli en del av vår livsstil. Vi lever vid tidens slut och har inte tid att skjuta på saker och ting.

20 Men en sak måste jag kritisera er för. Ni tillåter kvinnan Isebel, som säger sig vara en profet, att fortsätta framföra sina budskap och förleda mina tjänare till sexuell lössläppthet och till att äta sådant som offrats till avgudar.
(Se även: 1 Kung.16:31; 2 Kung.9:7).
Förklaring: Det fanns tydligen en kvinna i Thyatira, som påstod att omoral inte var särskilt allvarligt för en kristen. Kanske hette hon Isebel, men det är också möjligt att Johannes använde det namnet som en symbol för det hon stod för. Isebel var nämligen namnet på en hednisk drottning i Israels historia. av många ansedd som den ondaste kvinna som någonsin levt (se Kung.19:1-2; 21:1-15; 2 Kung.9:7-10, 30-37).


Varför är sexuell synd så allvarlig? Sex utanför äktenskapet blir alltid till skada för någon. Den bedrövar också Gud, eftersom den visar att vi hellre följer våra egna begär än Guds ord. Den skadar andra människor, eftersom den bryter den överlåtelse som är så nödvändig för goda relationer. Den skadar de direkt inblandade både fysiskt och psykiskt genom sjukdomar och andra konsekvenser som följer i dess spår (se 1 Kor.6:12-20).

Sexuell synd har en oerhört nedbrytande effekt både på familjen, samhället och till och med nationen, eftersom den förstör de relationer, som dessa instutioner är byggda på. Gud vill beskydda oss från att skada oss själva och andra. Vi ska inte ha någon del i sexuell synd, även om sådant accepteras i det samhälle vi lever i.
 I de hednika templen offrade man vanligen kött till avgudar. Det kött som inte blev uppbränt såldes sedan till allmänheten på templets marknadsplats. Att äta kött från offerdjur var inte fel i sig, men det fanns alltid en risk att man bröt mot principen om hänsyn gentemot kristna syskon med en svagare tro, som besvärades av detta (se 1 Kor.8 och noten till Rom.14:2). Isebel var tydligen mer angelägen om sin egen tillfredsställelse och frihet än sina trossyskons välbefinnande.

21 Jag gav henne tid att ångra sig och vända om, men hon ville inte sluta med sina sexuella utsvävningar.
(Se även: Upp.9:20).
Förklaring: Lydnad till Kristus medför alltid en attitydförändring. När vi har omvänt oss börjar omedelbart en kamp - Satan vill inte att vi ska ändra inställning utan hålla fast vid det gamla. Johannes nämner detta exempel från Isebels liv för att visa hur viktigt det är med sinnesändring. Våra attityder påverkar i hög grad vårt beteende. Vilka av dina attityder skulle Jesus vilja ändra på? Om du har svårt för att handla rätt på något särskilt livsområde är det kanske din attityd som behöver förändras.

22 Därför ska jag låta henne bli sjuk och sängliggande, och alla som har sex med henne ska drabbas av svåra lidanden, om de inte ångrar sitt syndiga liv och slutar att vara tillsammans med henne.
(Se även: Upp.17:2).
23 Och hennes efterföljare ska drabbas av döden. Genom detta ska alla församlingar förstå att jag är den som känner varje människas innersta tankar och begär, och att jag ger var och en den lön han förtjänar.
(Se även: Matt.16:27; Luk.16:15). 
Förklaring: Det som vi försöker dölja för Gud är just de synder som vi i stället borde bekänna för honom. Vi kan inte gömma oss för Kristus - han vet vad som finns i våra hjärtan, och han kommer att döma både våra motiv och våra handlingar.

24 När det gäller er andra i församlingen i Thyatira, ni som inte har följt denna falska lära, dessa ”Satans djupa hemligheter” som man kallar det, så tänker jag inte kräva något mer av er.
(Se även: Upp.2:18; 3:11).
Förklaring: Jesus gav de troende i Thyatira rådet att hålla fast vid tron och låta sig ledas av Guds ord. På samma sätt ska vi hålla oss till vad Bibeln säger så att vi kan undvika "Satans djupa hemligheter". Vi gör det genom att lyssna noggrant till undervisning och predikan i församlingen och genom egen daglig bibelläsning.

25 Håll bara fast vid er tro tills jag kommer.
(Se även: Upp.3:11).
26 Den som segrar över ondskan och fortsätter att göra min vilja ända till slutet, honom ska jag ge makt över folken.

(Se även: Dan.7:22; Matt.10:22; 19:28; Luk.22:29-30; 1 Kor.6:3-4; Upp.2:7; 3:21; 20:4).
Förklaring: Jesus säger att alla som segrar (de som förblir trofasta till slutet och fortsätter att behaga honom) kommer att härska över fienden och regera med Jesus medan han dömer det onda. Vi kommeratt ta aktiv del i hans dom över ondskan, då alla hans fiender ska "krossas som en lerkruka" (se även Ps.2:8-9; Jes.30:14; Jer.19:11; 1 Kor.6:2-3; Upp.12:5;
19:15; 20:3-4 angående Guds dom).


27 Han ska härska över dem med en spira av järn, och krossa dem som lerkrukor.
(Se även: Ps.2:8-9; Upp.12:5).
28 Han ska få samma makt som jag har fått av min Far i himlen, och jag ska ge honom morgonstjärnan.

(Se även: 2 Petr.1:19; Upp.22:16).
Förklaring: Jesus kallas för morgonstjärnan i 2 Petr. 1:19; Upp.2:28 och 22:16. Morgonstjärnan lyser starkast strax före gryningen, när allt är som kallast och mörkast. När världen upplever sin mörkaste stund kommer Kristus att lysa upp scenen, avslöja allt det onda med sin sannings ljus och ge oss den utlovade belöningen.


29 Lyssna noga och försök att förstå vad Guds Ande säger till församlingarna!’ 

Inga kommentarer: